Alla inlägg under juli 2013

Av Petra - 25 juli 2013 09:33

Det är fascinerande att se hur antalet accelererar och ibland avstannar, men aldrig slutar helt. Jag vill även poängtera den oerhörda differens det är mellan stormakternas antal sprängningar och de andra ländernas. Det går att fundera mycket över hur miljön påverkas av dem. Särskilt synligt blir det hur kolonialmakterna Frankrike och Storbrittanien utnyttjat sina kolonier - forna kolonier - för provsprängningar. Även USA - som är en gammal koloni - drar sig inte för att använda andra länders territorialvatten för dessa ändamål.

Under min födelsemånad - juni 1968 - sprängde både Sovjet och USA.

Det är inte mycket att säga om bilderna. Filmen är i sig upplysande och mer talande än några ord.

Av Petra - 25 juli 2013 09:17

Efter att ha genomför en av de sämre affärerna på mycket länge - regeringen godkände att Vattenfall köpte Nuon till överpris trots att man visste att prislappen var för hög - vill nu regeringen dela upp Vattenfall i två delar. Som vänsterpartist reagerar jag med ryggmärgen - de tänker såklart sälja ut ena halvan medan de viftar med det andra bolaget framför folkets ögon så att vi inte märker det.


Om jag förstått det hela rätt så är tanken att dela upp bolaget i en inhemsk/nordisk del och en utländsk del. Vad är då enklare än att sälja av den utländska delen. Det kan ju inte vara statens angelägenhet att driva bolag i andra länder? Nä, tänk det har jag hela tiden tyckt, så varför har man köpt på sig en massa kol- och kärnkraftverk nere i Europa? För att tjäna pengar förstås. Och nu tänker regeringen antagligen sälja - till underpris får man förmoda.

För att vara borgerliga politiker - de antas ju förstå hur företagare har det och hur marknadsekonomin fungerar - så gör de otroligt dåliga affärer. För att inte tala om deras partikollegor i kommuner och landsting som sålt ut, nej jag menar skänkt bort, vår gemensamma egendom.


Men det finns en knorr till i den här historien - den om Vattenfall alltså - och det handlar om ett nytt förslag från EU. Ett förslag som går ut på att EU ska godkänna att staterna får subventionera kärnkraften. I Sverige har ju både riksdag och regering sagt sig öppna upp för ny kärnkraft, men utan några statliga subventioner. Frågan är då hur pappa staten ställer sig om Vattenfall kan få statliga subventioner för sin kärnkraft. Utomlands.

Är det okej om ett svenskt, statligt bolag får subventioner från en annan stat för att bygga och driva kärnkraftsverk utomlands?


DET är frågan som jag vill ha svar på.

Av Petra - 20 juli 2013 13:46

På vägen hem från Almedalen köpte jag fyra pocketböcker medan jag väntade på tåget. Fyra böcker, tänkte jag, det borde ju räcka för resten av semestern.


De första två böckerna var deckare. Som de flesta deckare här i världen är de lättlästa, spännande, men ganska lättuggade. De gick på på tre dagar ... Sedan tog jag mig an en lite matigare bok, Dykvinnan, av Joyce Carol Oates.


Hon är en av mina favoritförfattare. Helt outstanding! Men för det inte alls lättsmält. Nej, hon hoppar vilt fram och tillbaka i historien och i och ur tankarna så att jag som läsare till slut blir helt vilse. Det går inte att sträckläsa Oates. Nä, små, små tuggor i taget får man tugga i sig boken. Det blir en liten njutning efter maten eller några minuter innan jag somnar.


Jag har snart hunnit halvvägs i boken och känner att jag börjar få grepp om vem huvudpersonen är, men det går aldrig att gissa sig till vart boken är på väg. Det är det som är så spännande.


Inte som en deckare, där pusslet presenteras i de första två-tre kapitlen och det blir till en sport att hitta mördaren före polisen eller journalisten eller Kalle Blomkvist eller vem som nu är huvudpersonen i boken. De flesta deckare är grunda, även de som vill vara djupa, men det gör inget eftersom jag läser dem för deras grundhets skull.


Men Oates läser jag för hennes djup. Ibland är det skönt att bara dyka rakt ner i det iskalla vattnet. Känna hur tången slingrar sig runt armar och ben, hindrar en från att nå ytan.


På semestern hinner jag med att läsa Oates. Resten av året är det så mycket i huvudet att jag inte orkar dyka.

Av Petra - 15 juli 2013 13:50

  Ena kattungen har hittat en finfin utsiktsplats. Där kan hon sitta och ha koll på syskonen på trappen.

De är, i sin tur, nästan kamoflage-färgade mot den gråa trappen och de gråa stenarna.  


Nu är de ganska precis två månader och färdiga för avhämtning för den som vill ha en egen kattunge. Jag säljer dem för 250 kr/st och då är de avmaskade, veterinärbesiktade och vaccinerade. Är du inte beredd att lägga 250 kr på ett husdjur som du kommer att ha i ca 10 år så behöver du inte kontakta mig heller. Tycker du å andra sidan att det är en juste deal så är du välkommen att höra av dig.

De är inte vaccinerade o veterinärbesiktade än, men det sker inom en snar framtid.

Här ser ni några av ungarna leka med mammas svans. En alltid lika populär lek.

 

För dig som undrar vilka färger som finns så är det 6 ungar:

  • en svart-vit hane
  • en grå-vit hane
  • en grå hona
  • en mörkt sköldpaddsfärgad hona och
  • två ljust sköldpaddsfärgade honor.
Av Petra - 11 juli 2013 16:50

Igår skrev jag att jag motionerade för fullt. Ni som känner mig vet att det självklart inte handlade om någon fysisk motion! (Har aldrig förstått de som springer runt runt på en löparbana ...) Nä, det handlade förstås om politiska motioner. Skickade in den första idag. Per post. Så det tar väl någon dag innan den kommer fram. Ska bli spännande att se när den diarierförs ... har hört på omvägar att det kan ta lite tid i Nordanstig. Vi kanske är Sveriges Spanien - lite "manana" - det som inte hinns med idag, det gör vi i morgon?

Med en motion om en klimatbudget ska väl även våra tjänstemän få lite att göra ... de har ju inte skött energibokslutet/klimatbokslutet särskilt väl, så där här är en from förhoppning om att klimatarbetet aldrig tappar fart under året utan ständigt är i tankarna på både oss politiker och tjänstemännen.

Men nu är det dags att fortsätta rensa i morotslandet. Har jag tur så hittar jag de försvunna lökarna också. Chiao!

Av Petra - 10 juli 2013 17:00

Jag har suttit vid datorn hela dagen idag och bara väntat på att det ska börja regna. Mina grönsaker behöver det. Annars måste jag ut och vattna och det känns så onödigt eftersom jag VET att det kommer börja regna. Snart.

 

Bondbönor från förra året.

Istället har jag städat i datorn. Rensat ut gamla semesterscheman från 2008, utgångna rapporter och annat, men även skrivit om en del motioner. Motioner som jag skrivit till Sundsvalls kommun - som nu får ett andra liv när jag skickar dem till Nordanstig. Även Nordanstig kan ju behöva revisorer med fullmakt att kolla externa utförare. Även Nordanstig kan ju behöva lite kolonilotter i översiktsplanen. Eller varför inte en klimatbudget. Jag skulle vilja se tjänstemännen strunta i den - som de gör med vår klimatstrategi som ska redovisas varje år ... men som de alltid glömmer bort. Och sedan är det JAG som är besvärlig(!)

Ja, ja, jag antar att det är lättare att vara kommunaltjänsteman i en kommun där ingen bryr sig om sådana futtigheter som klimatet. Hallå, inte kan VI i lilla Nordanstig, göra något åt klimatet!?

Efter att ha läst del 1 av Vänsterpartiets eko-eko-rapport är det lätt att svara emot. Jo, vi har inte bara en möjlighet utan en SKYLDIGHET att göra något åt klimatet.

Men, som vanligt är det enklast att blunda och hoppas på det bästa. Det är konstigt. Läget för omställning kommer inte bli bättre i framtiden - tvärtom så kommer det bli svårare ju längre tiden går - men ändå är det som om alla sitter och väntar in i det längsta ... på vadå? Att någon ska komma och säga att det bara var på låtsas?

Istället är det faktiskt så att de samhällen som HAR ställt om - och det finns flera exempel på det (Storbritannien inför 2:a världskriget, Sovjet efter murens fall, Kuba efter murens fall o.s.v.) - har alla ställt om när de stått framför avgrunden och tittat ner. (Inte alltid till ett klimatsmart samhälle, men de har ställt om.) Det finns ingen annanstans att gå än bakåt. Alla inser det och därför accepterar man det.

När vi nu har den kunskapen med oss i bagaget så borde vi kunna agera INNAN vi står där. För vi vet ju alla att förr eller senare kommer vi hamna där. Och då måste vi alla backa tillbaka.

Av Petra - 10 juli 2013 14:05

Ibland får jag liksom i efterhand, en förståelse för vad som faktiskt hände. När det, de facto, händer är jag så fullt upptagen med det som händer att jag inte är medveten om vad jag gör.


Under hela våren (i ärlighetens namn så började vi i höstas) har jag och My förberett, planerat och organiserat Folkkampanjens seminarier under Almedalsveckan. Självklart är det alltid en massa saker som går fel, som inte hinns med och som "någon annan" skulle gjort. Samtidigt undrar jag hur många organisationer som anordnade 10 seminarier och 3 filmvisningar? Vänsterpartiet anordnade 5 seminarier under torsdagen som var Vänsterpartiets dag i #almedalen . Vi anordnade 3-4 seminarier och filmvisningar per dag i 3 dagar.


Så, om någon organisation är intresserad av att anställa en suverän eventanordnare så hör av er.

Dessutom är jag nog lite mikrofonkåt.

 

Av Petra - 9 juli 2013 16:02

Äntligen hemma igen. Äntligen kan jag lägga upp fötterna, blunda och höra bina surra. För en vecka sedan började min semester, men det har knappast varit semester att åka till Almedalen.


Jag och några kompisar åkte dit med målet att göra kärnkraftsmotståndet synligt. Folkkampanjen mot Kärnkraft-Kärnvapen har bestämt sig för att #kärnkraften ska bli en valfråga i #valet14 En del i strategin var att bli mera synliga under Almedalsveckan. Föreningen brukar åka dit och hålla till i tältet, dela ut broschyrer o sälja knappar, värva medlemmar och vifta med flaggor.

 

Foto: Charlotte Thege


Under veckan anordnade vi 9 seminarier på temat "Kärnkraften och ... " De handlade om motståndet, skapelsen, vapnen, ohälsan, avfallet, avvecklingen, kulturen, ekonomin och lögnen samt ett extra seminarium om icke-våld. Dessutom hade vi filmvisning på kvällarna. Allt det här blev möjligt tack vare att vi kunde hyra St. Hansskolan som ligger centralt i Visby.

 

Foto: Charlotte Thege

Här syns Jens Holm och Maj-Britt Theorin diskutera Kärnkraften och vapnen på ett av våra många seminarier.


Jag fick också den stora äran att "grilla" en politiker om kärnkraft:
http://www.svtplay.se/klipp/1330813/partigrillen-centerpartiet


Det kändes också skönt att vara vänsterpartist när den ENDE som nämnde kärnkraftsavveckling var Jonas Sjöstedt! Det tillsammans med Jens Holm som deltog i flera av våra seminarier och på ett mycket övertygande sätt förklarade nödvändigheten av en avveckling av kärnkraften. Härligt!


Det mest fantastiska var nog ändå det gensvar som vi fick på vårt första seminarium där vi samlat representanter för olika organisationer mot kärnkraft/kärnvapen. Jag hoppas att detta blir startskottet för ett mer aktivt samarbete mellan de olika föreningarna. Vi måste fokusera på vårt mål: avveckla kärnkraften och avrusta kärnvapnen. Det fungerar inte om vi bråkar inbördes. Alla var överens om att vi måste arbeta gemensamt och mer fokuserat. Mer effektivt helt enkelt!


Nu har jag verkligen förtjänat min semester.



Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards