Alla inlägg under augusti 2012

Av Petra - 17 augusti 2012 15:26

Juni var relativt varm, men med en del regn. Dock ingen större snöstorm, vilket gjorde att det mesta i trädgården och resten av naturen klarade sig ovanligt bra. Själv var jag sen med att plantera ut så jag hade inget för det. I min trädgård är det tvärtom ogräset som hela sommaren har haft ett försprång.

Regnandet i juli gjorde det inte lättare. Jag tror att allt vuxit flera decimetrar varje natt. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man rensar ... jo, det gör det ju. Det har jag bittert fått erfara i sommar. Mina små ynkliga grönsaksplantor har fullkomligt kvävts till döds av allt ogräs.

I den här grönsakssängen, jo det är faktiskt det, planterade jag både bondbönor, grönkål och brysselkål. Kålplantorna var så små vid utplanteringen att de knappt syntes efter någon dag. De kvävdes effektivt av allt ogräs. Bondbönorna däremot, är ena sega rackare - och goda dessutom - så de kan jag rekommendera.

Majrovor har jag sått för första året och de verkar trivas mycket bra. De växer så att det knakar och den stackars mangolden som jag samsått har nästan inte alls synts till. Idag har jag gallrat bort en del majrovor och hoppas att mangolden ska hinna växa ikapp lite grann.

Bondbönorna är som sagt goda att äta som de är med lite skirat smör, men godast är de, tycker jag, när man gör hummus på dem. Det blir inte mycket, men det blir gott!

    

Nu är det mycket som ska skördas, men desto mindre som blommar. Desto mer omtyckt blir min kryddsäng full med kungsmynta och pepparmynta.

     

Jag står alldeles still och bara tittar på min kryddsäng. Där är så mycket insekter; bin, humlor och alla slags fjärilar, att blommorna ser ut att röra sig.

Här syns även piplöken som trivs bra i gränslandet mellan myntorna.

Det är inte bara i trädgården som man kan skörda. Hela skogen är full med blåbär och kantareller. Och i täktkanterna växer vildhallonen. Ingen skötsel och pyssel. Bara att skörda och konservera. Hur enkelt som helst.

Jag hoppas att augusti blir varm. Då har mina försenade grönsaker en chans att bli färdiga. Mina tomatplantor har precis blommat ... så ni förstår att jag hoppas på en varm höst.

Av Petra - 5 augusti 2012 15:15

Mitt i OS har vi världens åska. Det börjar utan någon förvarning alls. Jag sitter vid datorn och läser tidningen på nätet och kollar mejlen. Sambon tittar på OS.
Det sprakar från vägguttagen och sedan dundrar det till. Det är regnet som öser ner. Vi slängde oss på elkablarna och ryckte ut dem ur uttagen. Allt slocknade.
Det enda som hörs är regnet och åskan.
När regnet slutar och åskan verkar ha tystnat börjar vi sätta i kontakterna igen, slå på maskinerna för att kolla vad som gått sönder. Datorerna fungerar, men både teven och modemet har gått åt helvete.
Därför sitter sambon och tittar på OS på extrateven (modell mindre) och jag läser tidningen i mobilen. Ibland är det bra med sladdlöst.
Till veckan blir det till att åka och handla ny elektronik ... undrar om elbutikerna har högsäsong i juli-augusti?

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards