Alla inlägg under november 2008

Av Petra - 11 november 2008 10:37

Vaxholmsdomen visar med all tydlighet varför vi behöver en lagstadgad strejkrätt som godtas även av EU.Ännu har vi möjlighet att återupprätta fackets rätt att kräva kollektivavtal och vidta stridsåtgärder. Faktum är att Sverige har mycket stora möjligheter att få igenom ett undantag för att skydda den svenska arbetsmarknaden. Det räcker med att Reinfeldt ringer sina kompisar i ministerråder och begär att få ett undantag så fixar de säkert det. Bergis! De vill ju att Sverige ska gå med (och vi har ju hittills inte ställt några stora krav).Men så fort riksdagen har röstat igenom fördraget så är det kört. Då har vi inga trumf på handen längre.Det bästa vore ju om vi alla fick vara med och rösta om det, men det lär vi ju aldrig få göra ... Så det gäller att göra det bästa av situationen.Vi vill ha garantier för strejkrätt och för lika lön inskrivna i fördraget. Om socialdemokraterna är smarta så ställer de sig bakom det här kravet för att rösta ja till fördraget och då måste regeringen förhandla med EU eftersom det krävs 3/4 majoritet för att fördraget ska godkännas.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards