Alla inlägg under maj 2008

Av Petra - 18 maj 2008 20:35

Idag känner jag mig så himla NYTTIG. Har stått och bakat hällbröd efter eget specialrecept. För att göra den ännu bättre har jag plockat och torkat nässlor som jag malt och satt till degspadet. Det ger en liten smak av grönt te och smakar fantastiskt gott med smör och ost samt en kopp te.

För att kunna se exakt hur nyttigt brödet är har jag plockat ett prov som jag vägt (det vägde exakt 3,2 gram). Nu ska jag torka det för att se hur mycket vatten som försvunnit från provet.

Eftersom jag vet att 100 gram färska nässlor innehåller ca 10 mgr järn så kan jag sedan räkna ut hur mycket järn det finns i 100 gram torkade nässlor. Att sedan väga hur mycket jag har i degen och dela med 45 (antalet brödkakor) så vet jag ganska precis hur mycket järn jag får i mig från varje brödkaka. Smart va!

Jag återkommer med resultatet när det är färdigt.

P.S Det snöade igår ... retfullt för sambon som ställt undan skotern. :-)  D.S

Av Petra - 16 maj 2008 23:26

Dagens citat kommer från vårt kommunalråd som kläckte denna odödliga rad under gårdagens kommunstyrelsemöte:


"Det vet vi ju alla beror på den politiska situationen"


Ärendet handlade om förvaltningsorganisationen och vilka enheter som skulle lyda under respektive nämnd. Undertecknad hade frågat varför man inte valt att göra en mer jämn fördelning mellan de två nämnderna. Som förslaget låg skulle 3 av 4 enheter ligga under Omsorg/Arbetsmarknadsnämnden (OA-nämnden) medan Utbildning/Kulturnämnden (UK-nämnden) endast skulle ansvara för 1 enhet.

Svaret var så häpnadsväckande sanningsenligt att man som politiker blir förbluffad.

Av Petra - 10 maj 2008 00:00

Igår var jag på Dannero och jobbade. Fantastiskt fint väder. Otroliga hästar. Hur bra får man ha det på jobbet?

Problemet är ju alltid att ta sig dit. Vi brukar vara ett gäng som åker från Hagmyren, men just idag så var alla hemma och firade pingst.

Så jag tog bussen till Sundsvall och fick skjuts därifrån med en tjej från Bergsåker som också skulle jobba.

Det var värre på hemvägen. Skjuts till Sundsvall gick ju bra, men sedan ... Det verkar inte som om X-trafik tycker att man ska ut och roa sig på lördagarna. I alla fall inte i Sundsvall. Sista bussen mot Hudik går 17.20 Sjutton och tjugo! Vad är det för människor som sitter och skriver en sådan tidtabell? Är de nykterister hela bunten? Eller är de sponsrade av krogarna i Hudik?

Jag tog lokalbussen till Njurunda och började gå efter E4:an med tummen i vädret. Det tog inte många hundra meter innan jag insåg varför det är så få liftare nu för tiden ... de nya 1-2-vägarna är livsfarliga för liftare. Så antingen har de liftare som vågat sig ut, blivit överkörda eller också så har de flyttat någon annanstans. Det går heller inte för bilisterna att stanna eftersom det är så trångt mellan staketen. Och när det är 2-filigt, ja då är det uppförsbacke. Och då vill ju ingen bilist stanna. Det vet man ju. Till slut hittade jag i alla fall en schysst korsning med breda "påfartsramper" där det fanns rum för villiga bilister att stanna. Tror ni de gjorde det?

Över en timme tog det innan någon stannade och gav mig lift. Det var en kompis som varit i Sundsvall och köpt bil ...

Det tråkiga är att jag inte vet vad jag har missat. En helt ny person som jag inte hade en aning om fanns ... tänk vilka spännande berättelser hon/han kan ha. Nya tankar och idéer som jag aldrig hade kommit på själv. Det var vad jag missade.

Och ni bilister som körde förbi: tänk vad ni missade när ni inte tog upp mig i bilen!


Av Petra - 8 maj 2008 19:01

Det var länge sedan jag skrev något. Har gått som i en dvala den senaste månaden ... men, värsta tiden är över nu i alla fall.

När snön smälter och tjälen går ur jorden då är vår väg inte farbar. I stövlar får vi traska skogsvägen från E4:an med tygkassarna fulla av mjölk, grönsaker och havregryn. Något gymkort behövs inte då!

När man ska på "finmöte" t.ex på kommunstyrelsemöte eller till rätten, ja, då får man snällt ta finskorna i en plastpåse och traska i gummistövlarna. Något annat är otänkbart. Värst är när marken liksom bara försvinner under foten som man just lagt all tyngd på ... då hjälper inte stövlarna!

Nu har vi huggit lite ved också så jag har bakat hällbröd i vedspisen. Det blir varmt, men vad gör man? Det blir ju så fantastiskt gott bröd och dessutom har elugnen gått sönder för flera år sedan. Värdelöst. Tacka vet jag vedspisen. Men det blir varmt. Har fått beställning på hällbröd så nu gäller det att baka lite grann. Tänkte sälja på Harmångersdagen och så ...

Bina har vaknat ordentligt och bägge samhällena är ordentligt på hugget. Var in och kollade läget förra veckan och det såg bra ut. Hittade drottningen i det ena samhället ... måste ju finnas en i andra tycker jag. Det var så fina yngelsamlingar. Hon ville nog bara leka kurragömma.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards