Alla inlägg under september 2013

Av Petra - 8 september 2013 18:51

Idag var jag ledig hela dagen. Inte ett möte inbokat och planen var att jag skulle få tid att läsa handlingarna till kommunstyrelsemötet på torsdag - gruppmöte i morgon kväll - och kanske till och med hinna göra lite extra faktakollar på materialet.


Men en plan är bara en plan ... när solen skiner och temperaturen är lagom varmt (ca 20 grader i skuggan) finns så mycket annat att göra. Efter att ha sett svärmors perfekta chiliplantor igår kväll (vi var på middag) så bestämde jag mig för att plantera om mina gula och ledsna plantor som bara fått stå inomhus hela sommaren (eftersom det alltid blir frysgrader om jag bestämmer mig för att nu är det sommar och dags att ställa ut växterna ...). Sagt och gjort, jag letade fram några lediga, lagom stora krukor som jag tvättade rena ute vid badkaret i trädgården. Tog fram förra årets påse med blomjord, blötte ner den ordentligt och planterade om plantorna till större krukor med näringsrik jord i.


Ställde dem sedan på trappen för att torka och passade också på att kolla igenom trädgården lite grann. Hittade en palsternacka från förra året som gått i frö - tog med mig fröställningarna för att ta tillvara på fröna - några övergivna bondbönor och likaså gråärtor. Kunde såklart inte gå igenom trädgården utan att "gallra" lite morötter. Jag tror att jag kan leva på kaffe och morötter på hösten.


    


På vägen tillbaka kollade jag om jag skulle hitta några grobladsstänger - och jo, det gjorde jag - om det fanns några svinmållaplantor eller nässlor som hade mognat. Och jo, det gjorde jag såklart. Vek också ner topplöken så att de nya lökarna ska gro bredvid de gamla. Till sist så ska bina ha dagens ranson. Snart har de fyllt förråden inför vintern.


 


Att sedan koka soppa på vitkål, morötter, zuccini, couscous och grytbitar. Kryddat med svinmållablommor och nässelfrön. Det är livet. Det är hösten.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards