Alla inlägg under juli 2008

Av Petra - 31 juli 2008 12:55

Äntligen har blåbären mognat. Men vad är det jag ser? Små och hopskrumpna bär, om jag alls hittar några. En rundringning bland traktens biodlare visar på samma resultat. I år verkar blåbärsblommorna ha torkat på försommaren. Resultatet blir små och få blåbär samt mycket litet honungsskörd. I år har jag inte skattat min bikupa en enda gång. Jo, förresten, jag tog ut två ramar i månadsskiften juni/juli för att skörda lite honung för egen del. Nu är den snart slut och än har de inte lagt locket på honungscellerna. (När de täcker honungen så betyder det att vattenhalten är tillräckligt låg för att tåla lagring utan att jäsa.)

Igår såg jag ljungen blomma, vilket betyder att jag kommer att få en blandhonung. I vanliga fall skattar jag så att jag kan skilja på sommarhonung, hösthonung och ev. ljunghonung. Ja, ljunghonungen kommer jag att kunna skilja på ändå eftersom den är så svårslungad att man måste slunga ut den för sig, efteråt.

I tidningen hade de i alla fall påstått att det var ett gott honungsår i år. Det är möjligt att det är det i södra och norra Sverige, men inte här i Hälsingland. Det är bara att gilla läget och hoppas att det blir bättre nästa år.

Av Petra - 30 juli 2008 15:11

De allra flesta av oss har lån; på huset eller bilen eller kanske ett kreditkonto att ta till när lönen inte räcker hela månaden ...

De allra flesta har också accepterat den rådande världsbilden: ränta är en naturlag som inte går att förändra. Jag delar inte denna världsbild eftersom jag själv vet att man faktiskt kan låna utan ränta. Om man tänker efter så gör de flesta av oss det då och då; lånar en tusenlapp av morsan eller viggar en hundralapp av en kompis för att ha råd med en öl ... inte betalar väl ni ränta på det? Nä, kunde just tro det. Ändå tror ni att man måste betala för att få låna pengar av banken. Självklart vill banken (precis som ICA-handlarn) ha lön, kunna betala för personal och hyra av fastighet, el och vatten m.fl utgifter som banken har. Men varför ska vi betala för att vi får låna andras pengar? När vi faktiskt inte gör det. De pengar som vi lånar i en vanlig bank, finns inte förrän vi lånar dem. Så är det. Tänk efter lite grand. Om du lånar 1 miljon till ett hus så går du till banken och skriver på lånehandlingarna, men får du med dig pengarna i en kasse? Nä, just det. Via datorn så för den trevlige banktjänstekvinnan över de "pengar" som du lånat, till säljarens bank. Du vet ju egentligen inte om pengarna finns i verkligheten, eller hur?

Vill du se hur pengarna tillverkas så följ den här länken:

http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279


Idag läste jag även en tänkvärd artikel i TimesONLINE:

http://timesonline.typepad.com/environment/2008/07/ban-compound-in.html


Artikeln fick många kommentarer och föranledde författaren att intervjua 

Richard Douthwaite:

http://timesonline.typepad.com/environment/2008/07/is-interest-fre.html


Även den är på engelska och kanske lite svår att läsa. För den som vill, finns en automatiskt översättning av artikeln här:

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://timesonline.typepad.com/environment/2008/07/is-interest-fre.html&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3D%2522Is%2Binterest-free%2Blending%2Binevitable%253F%2522%26hl%3Dsv%26sa%3DG

Inte särdeles vacker översättning, men fullt läsbar för den som har överseende med den taskiga grammatiken.

Av Petra - 12 juli 2008 09:35

Hela veckan har jag, via media av olika slag, blivit matad med allt som händer i Almedalen. Det är väl roligt och bra för gotlänningarna och alla turisterna att de kan ta sig ett snack med Maud Olofsson eller Fredrik Reinfeldt. Det kan inte vara så roligt att heta Fredrik Federley ...
... men vad med hälsingarna då? Vem bryr sig om att fråga oss vad vi tycker? Varför kan de inte komma till Mellanfjärn och mingla? Det vore bra om Stig Eng kunde få tillfälle att fråga hur vi ska få kommunens budget att gå ihop. Han skulle även kunna fråga Borg om han kan betala för den arbetstid som förskolepersonalen måste lägga på att hålla koll på barnens föräldrar. För det är väl inte meningen att kommunens personal ska få nya arbetsuppgifter (som är lagstadgade och inte frivilliga) utan att kommunerna får ett extra tillskott från statskassan?
Vem frågar oss om den bedrövliga kollektivtrafiken? Jag läste i HT att många åkte mellan Bergsjö och Hudik. Vad konstigt! Just den sträckan betalar landstinget och därför finns det ca 18 turer/dag. Jämför det med mellan Sundsvall - Hudik där det är hälften så många turer. Det är väl klart som korvspad att där det finns en busstur som går regelbundet så används kollektivtrafiken också. Vi ska inte prata om bussturen mellan Bergsjö - Strömsbruk. Nä, just det. Den finns inte, och kommer inte heller att finnas i framtiden.Trots att man slog sig för bröstet och sa att man hade bifallit vår motion om just det. Det man gjorde var att säga att; tja, vem behöver åka till Ström? Nä, det räcker om man kan använda skolbussen från Harmånger. Då kommer man ju till Bergsjö. Och inte kostar det något extra. Gud, vad vi är smarta! Och sedan när ingen åker med bussen (vem börjar jobba kl 9 och slutar halv 3?) så skiter vi i det helt enkelt.
Som sagt, det finns mycket att diskutera även på lokalplanet. Inte behöver man åka till Almedalen för det! Enda anledningen till att åka dit skulle i så fall vara för att träffa politikerna, men då är det ju närmare att knacka på i Rosenbad.
Det tar vi till hösten. Nu är det sommarlov.

Av Petra - 1 juli 2008 19:44

Såg på TV om busstrejken och allmänhetens reaktioner. Fasligt vad folk verkar ha bråttom ... Fyra timmar för att komma på jobbet det är väl inget! Det är vardagen här på vischan. Så är det. Välkommen till verkligheten - för oss bonntölpar.

Allvarligt talat så har faktiskt de allra flesta stadsbor relativt nära till jobbet. Skaffa cykel istället för att gnälla!

När det gäller bussförarnas krav så har jag full förståelse för dem. Hur kul skulle du tycka att det var att börja jobba klockan sex på morgonen. Jobba till halv tio. Vara ledig till halv fyra och sedan jobba till sju. Inte mycket till familjeliv där inte. Du kan ju knappast vara singel med barn och jobba som busschaufför. Jag skulle vilja se dagispersonalens miner: "Jag kommer vid halv sex och lämnar Linus. Är färdig på jobbet sju, så jag hämtar honom vid halv åtta. Är det OK?"

Å andra sidan skulle jag bli förbannad om de fick igenom sina krav, med tanke på den dåliga uppslutningen som sjuksköterskorna hade vid sin strejk. Där såg vi verkligen att det är kön och inte klass som bestämmer hur stor andel solidaritet som man är värd.

Som regelbunden passagerare så är jag mest irriterad över dessa upphandlingar som innebär att jag som "kund" vart annat eller vart tredje år får finna mig i att ev. vänja mig vid nya chaufförer och nya bussbolag. Dessutom blir klagovägen onödigt lång. Chaufförerna är ju inte anställda av länsbolaget (som upphandlar trafiken och därmed är ansvarig) utan av ett privat bussföretag. Jag kan därför inte framföra mina klagomål eller idéer till de anställda som jag möter. "Det där får du prata med X-trafik om." Knappast kundorienterat som borgarna hävdar. Nä, ge busschaufförerna anställningstrygghet och oss som reser den trygghet som ett kommunalt samägt bolag skulle innebära.


Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards