Alla inlägg under december 2010

Av Petra - 23 december 2010 13:13

Så här i juletider ska vi alla baka och städa och feja av hjärtans lust. Dessutom ska sinnet fyllas av ljusa, rofyllda känslor. Vi ska uppfyllas av julfriden och fred ska råda i världen. Eller?


Man kan fundera hur det är med den saken när man tittar på lilla Nordanstig. Här verkar politikerna kramas över blockgränserna samtidigt som man slåss inom partierna. Så illa tror jag dock inte att det är. Om vi tittar i dagens tidning så kan man läsa att Vänsterpartiet i Nordanstig är splittrat. Det låter som en lång och varaktig söndring, men så är inte fallet. Vi har i grunden samma ideologi och inställning till demokrati, men det skiljer sig ibland på hur vi anser att det praktiskt ska genomföras.


Att skrika högst ger bra poäng i medierna och därmed kan man få pluspoäng hos väljarna - se bara på Folkpartiet som verkligen är i en egen klass.


Att samarbeta, diskutera och kompromissa är inte lika intressant för medierna och heller inte lika synligt för väljarna, men i det långa loppet så kan det vara det arbetet som ger resultat. Det kan leda till beslut som varar längre än en mandatperiod - vem vill fatta beslut som rivs upp innan det hunnit sjösättas?


Dock anser jag att själva grundfrågan i vår aktuella diskussion är värd att diskutera: Vad är demokrati och hur ska den praktiskt genomföras?

I valet har de olika partierna fått ett visst antal mandat i kommunfullmäktige. Dessa ledamöter representerar befolkningen. Det kallas "representativ demokrati" och innebär att de ledamöterna har befolkningens förtroende att, inom sina partiprogram, fatta beslut för deras räkning.


Fullmäktige har sedan att välja ett antal ledamöter till olika nämnder, styrelser m.m De små partierna - som fått få mandat i fullmäktige - har liten eller ingen möjlighet att få in egna representanter i dessa nämnder, men genom samarbete med andra partier, valtekniskt eller politiskt, kan man få in fler från det egna partiet. Det innebär en möjlighet att påverka det politiska arbetet eftersom man då har yttranderätt (ersättare) samt även yrkande- och rösträtt (ordinarie).

Ett litet parti som samarbetar med andra kan alltså på så sätt få ett större genomslag för sin politik. Själv anser jag att det är vår skyldighet att söka samarbete för att kunna genomföra vår politik. Allt annat är att svika våra väljare.


Man kan dock ha ett annat förhållningssätt och det är att man ska bli vid sin läst. Varje parti har fått ett visst antal mandat i fullmäktige och om det antalet är för litet för att få tillträde till nämnder o styrelser så må så vara, men man ska inte sälja sig för makt. Framförallt ska man inte utestänga andra partier.


Jag har en grundläggande respekt för andra partier, men tar inte ansvar för att tillvarata deras intressen. Det förutsätter jag att de gör själva. Så länge inte ett parti utsätts för lagbrott eller uppenbara kränkningar utan sker inom den demokratiska ordning som råder, så känner inte jag ett ansvar för andra partier. Kanske jag skulle svara annorlunda om jag tillhörde ett stort parti med resurser, men som saken ser ut så är Vänsterpartiet ett litet, marginaliserat parti utan stora medlemsskaror eller resurser. Vi har nog att klara vår egen överlevnad.


Nu är det jullov och de stora frågorna kommer avgöras efter nyår. Då får vi reda på om Centern och Socialdemokraterna lyckas finansiera 60 % kommunalråd till eller inte. Om inte så är min gissning att fullmäktige kommer rösta ner förslaget. För hur ska vi politiker kunna försvara en utgiftsökning på oss själva när vi ålägger verksamheten att spara 10 miljoner 2011 och 6 miljoner till 2012? Nä, det är inte lätt.


God Jul o Gott Nytt År
önskar jag alla mina läsare.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards