Alla inlägg under januari 2009

Av Petra - 19 januari 2009 14:51
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=875191

Jag blir så trött på dessa grannar som aldrig kan lära sig att leva med varandras fel och brister.

Egentligen så är det européernas fel från början. Hade inte vi kolonialiserat, och sedan gett bort delar av Mellanöstern utan att bry oss om de redan bofasta så hade inte detta hänt. 

Det är också vårt fel att judarna nästan blev utrotade, inte palestiniernas. Men det är inte oss som judarna, förlåt, israelerna är förbannade på. Nä, det är de mark- och bostadslösa palestinierna som råkar ut för deras vrede.

När jag läser Jackie Jakubowskis inlägg på DN:s webbplats så blir jag bara paff. Egentligen borde jag väl inte bli förvånad, men att Israel fortfarande, efter över 50 års ockupation av grannländerna, ser sig som offret i sammanhanget är bara för mycket.

Ja, det var hemskt det som hände i 1930-talets Nazityskland.

Ja, det är klart att judarna också har rätt att leva i fred.

Nej, de har inte rätt att ta någon annans mark bara för att de hävdar att det var deras för 2000 år sedan ... 


och bara för sakens skull ... jag anser inte att palestinierna har betett sig helt vuxet heller. Fast man kan ju tycka att när de visar demokratisk vilja och väljer sina ledare i demokratiska val så borde omvärlden visa respekt för detta. Även om man tycker att de valt fel. Jag menar, inte har vi bojkottat USA fast de valt Bush ... flera gånger dessutom. Nä, amerikanarna har fått den president som de förtjänar, vilket är mer än vad man kan säga om palestinierna.


Varför verkar det så självklart för alla att det ska vara två stater där nere? Varför dela upp landet emellan sig. Precis som om man inte kunde samsas ... Blir det bättre med en gräns emellan? Nä, sätt både Israel och Palestina under förmyndarskap och låt FN leda landet tills de har mognat och klarar ut att själva förrätta demokratiska val, samsas med en gemensam polis och militär. Tvinga barnen att gå i gemensamma skolor så att de lär sig att vi alla faktiskt är människor. Apartheid har aldrig lett till något gott. Se på USA. Se på Sydafrika.


Skäms Israel! Som storebror har du störst ansvar att se till att ni skärper er. Annars kanske vi ringer på Supernanny. Hon kan nog få er på andra tankar. Några år i skämshörnet ska nog få er att bättra ert beteende.

Men hur många barn hinner dö innan dess?

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards