Alla inlägg under januari 2008

Av Petra - 26 januari 2008 11:03

(Obs! Hela detta inlägg är en annons.)

Vänsterpartiet Nordanstig söker ambitiös, debattglad kvinna/man för politiskt uppdrag efter valet 2010.

Vi är en liten lokalförening med stora ambitioner. F.n har vi ett (1) mandat i kommunfullmäktige, men vårt mål är 5 mandat i nästa val. För det behöver vi fler aktiva partimedlemmar.

Arbetsuppgifter:
läsa på och förbereda möten, fatta beslut (och se till att de blir genomförda), delta i arbetsutskott, debatter och offentliga möten.

Kvalifikationer:
du ska ha lätt att tala, ha tydliga åsikter, vara diplomatisk, men utan att vara vek. Du behöver inte ha någon speciell examen, men vi förutsätter att du har lätt att lära och att läsa på. Du får gärna vara analytisk och systematisk.

Arbetstid/varaktighet:
visstid. Projekttid: 2010-2014. Ev. fortsatt "anställning" (det beror ju på hur nästa val går).

Vi förutsätter att du delar vänsterpartiets värderingar.

Skicka din ansökan till nordanstig@vansterpartiet.se eller kom över o fika med oss. Vi träffas onsdagar ojämna veckor på vår föreningslokal på Aspvägen 1 i Bergsjö. Ring (076-347 61 84) för säkerhets skull. Ibland byter vi dag p.g.a nämndsmöten.

Ansökan:

Ansökan inkommen senast 100201.
Vi behandlar ansökningarna i den ordning som de inkommer.

Av Petra - 24 januari 2008 10:56

 På länken: http://video.google.com/videoplay?docid=-9050474362583451279 hittar du en tecknad film som handlar om vad pengar är.

Vad är egentligen pengar? Det är faktiskt något som man sällan pratar om. "Det vet du väl vad pengar är? Enkronor, tjugor o tusenlappar ..." Jo, visst, men det är ju bara symboler, eller hur? Och då kan man fråga sig; symboler för vad?

Jag blev alldeles tagen av filmen som lyckades, på ett enkelt sätt, förklara för mig hur pengarna har skapats och förvandlats genom historien. Jag blev så tagen att jag bestämde mig för att översätta den engelska texten (o ljudet) till svenska. Den här måste fler få höra!

Av Petra - 21 januari 2008 10:48

I helgen var jag o Carina iväg på de s.k KOLA-dagarna som vänsterpartiet anordnade i Nässjö. Konferensen är till för alla kommun- och landstingspolitiker inom vänsterpartiet. Därför handlade seminarierna även om sådana frågor som är ganska jordnära (skola, vård, kollektivtrafik m.m.) Det var väldigt intressant att få vara med på. Seminarierna var intressanta, men det viktigaste är kanske att få träffa andra i samma situation som en själv. En skön omväxling från att diskutera politik med de få politiker som ändå finns inom kommunen ... diskussionen inom partiet blir kanske lite torftig o enformig när man är så få som kommer på mötena. Diskussionerna med de andra partiernas politiker blir ÄNNU mer inskränkt eftersom de allra flesta är så låsta i sina positioner (man har redan bestämt inom respektive partigrupp vad man ska tycka i varje fråga, och är inte öppen för andra infallsvinklar).

Här fick vi träffa folk från kommuner som har andra problem (inte avfolkning utan för många i bostadskön, hur ska alla ungar få plats i skolan o.s.v.) Det var en riktig vitamininjektion! Längtar redan till nästa gång :-)

Av Petra - 14 januari 2008 16:52

Nu var det ett tag sedan jag var ute och skrev. Det betyder inte att det inte händer något ... tvärtom så händer det så mycket att jag inte haft tid att sätta mig ner och skriva.

Nåja, lite överdrev jag nog. Det är kanske en viss lojhet efter julen som hänger kvar. Igår var i i alla fall iväg till IKEA för att piffa upp lite hemma. Under julen har jag bakat som en dåre. Ett jättegott recept på hällbröd (hemliga julkryddor), men hur mycket jag än har bakat så har brödkakorna varit slut efter bara någon dag. Grabben var ju hemma under jullovet också så då går det ju extra mycket ...

Jag har i alla fall upptäckt en stor brist i vårt hus; vi har inget ordentligt bakbord. Dubbelvikt har jag fått kavla ut degen på köksbordet.

Men nu ska det bli andra bullar. (Ha, ha.)

Idag har jag hållt på att försöka få ihop det förgrömmade bakbordet ... jag var tvungen att ta en liten paus.

Efter att ha monterat ihop bägge underskåpen efter de pedagogiska ritningarna så upptäcker naturligtvis sambon att jag lyckats med konststycket att vända på en skiva så den spåniga, falsade bakkanten pryder skåpets framsida (med konsekvensen att jag spikat i det som ska vara framsida). Jag har dessutom lyckats vända baksidan ut-och-in (masonitfärg på ena sidan, vit på den andra). Som tur är så var det samma skåp så vi kan fixa bägge sakerna samtidigt. Sambon tar på sig den oerhört tråkiga uppgiften att dra ut alla de små spikarna (ni vet de där 30 st till baksidan). Puh. Då passar jag på att smita lite och ta en kopp kaffe.

Nä, nu är rasten slut. Nu ska det bli intressant att se om själva skivan i bok passar och om de snygga rostfria benen lyckas med konststycket att räta upp, om inte huset så i alla fall, bordet.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards