Alla inlägg under september 2011

Av Petra - 12 september 2011 21:17

När jag läser senaste ETC så funderar jag varför det inte slagit mig förut. De två journalisterna som blivit tillfångatagna i Etiopien var där för att skriva om ... Lundin Oil ... någon mer än jag som tycker att det är problematiskt att vår utrikesminister, Carl Bildt, är insyltad i bolaget upp över öronen? Lite snaskigt faktiskt, men inte särskilt förvånande. Tvärtom så var det sådana här situationer som jag varnade för efter valet 2006 när han vägrade göra sig av med sina aktier och på så sätt behöll sitt engagemang i sina bolag.

Det spelar egentligen ingen roll om det påverkar hans arbete eller inte. Ingen av oss vet om han i hemlighet makulerar korrespondans och obstruerar för att förhindra att de frisläpps, eller ej. Bara misstanken är obehaglig.

Vi vet att journalisterna skulle undersöka Lundin Oil. Vi vet att de blivit fängslade. Vi vet att inget verkar hända. Vi vet att regeringen säger att "tyst diplomati" pågår. Vi vet också att vi inget vet. Vi vet att misstankarna gror.

Avgå Bildt eller sätt lite fart!

Av Petra - 11 september 2011 10:23

Det har varit mycket för tillfället ... förra helgen var jag dock på Bäckedals folkhögskola för att lära mig mer om nässelfibrer. Tre spännande dagar då ett gäng nässelbitna träffades för att utbyta kunskaper - och lära oss mer.


 

På bilden syns tre olika slag av fibrer som blivit behandlade på olika sätt. Alla tre är dock nässelfibrer. En duktig spinnerska/spinnare(?) kan få till otroligt fin tråd. Själv är jag nybörjare, men tycker att det gick hyfsat bra.

På kursen fick vi prova att bearbeta nässlor som var rötade på olika sätt: vattenrötade, landrötade och varmrötade. De varmrötade var helt klar enklast att bearbeta. Väl hemma provade jag mina "rotrötade" nässlor. Det var faktiskt, tror jag, lika enkla att bearbeta som de varmrötade. Det är svårt att göra en direkt jämförelse eftersom jag varken har någon bråka, häckla eller annat redskap mer än mina händer.

- - - - - - - - - - - - - -

Under en lång tid har Jordbruksverket, med en dåres envishet, hävdat att genmodifierad pollen inte påverkar honungens kvalitet, eller att det är ett problem för biodlare. Nu har EU-domstolen satt ner foten och säger tydligt ifrån att så är det inte. Pollen är en ingrediens i honung och omfattas därmed av kravet på godkännande.

Det hela började med en biodlare i Tyskland som fick en stor mängd honung förstörd på grund av att den innehöll pollen från genmodifierade växter. Han gick såklart till domstol eftersom han nekades ersättning(!)

Frågan som jag, och många andra biodlare, ställer mig är när bönderna/företagen/forskarna som använder GMO ska tvingas informera oss biodlare om det? Grannbönder har rätt att få reda på det, på grund av risken att olika grödor korsar sig med varandra, men biodlarna, vars bin är de som gör befruktningen möjlig, har inte den självklara rätten idag.


Här kan ni läsa mer på Jordbruksverkets hemsida.

Här finns EU-domstolens pressmeddelande.



Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards