Alla inlägg under september 2010

Av Petra - 7 september 2010 08:29

Nu närmar sig valet med stormsteg och i medierna händer inget annat. Den ena valundersökningen efter den andra talar om hur det kommer att gå. Kanske. Eventuellt. Enligt senaste prognosen. Till vilken nytta? Jag hoppas att människor röstar efter sitt eget hjärta och inte styrs av prognoser och undersökningar. I grunden är det två stora ideologiska block som slåss om makten att få forma samhället de närmaste fyra åren. Det ena blocket säger sig tro på individens frihet. Om vi bara får valfrihet så kommer vi att välja det rätta. Valfrihet att välja vadå, säger jag. Jo, valfriheten att välja vilket företag som ska utbilda våra barn, hjälpa våra föräldrar och sköta om oss blir vi blir sjuka. Valfrihet att välja att låta någon annan städa och tvätta hemma hos sig. Och samhället betalar. Du betalar och jag betalar – över skattsedeln.


Det andra blocket säger att om du vill ha någon som städar hemma hos dig så varsågod. Inget hindrar dig, men varför skulle vi andra betala för att du inte har tid eller ork? De som behöver, verkligen behöver hjälp (och det kan finnas många anledningar till det) ska ha rätt att få hjälp via samhällsservicen. Folk som egentligen inte behöver hjälp, men själva väljer att låta någon annan städa, ska självklart betala för det själva.

Egentligen är det ett märkligt resonemang som de har med RUT. De resonerar som så att det är klart att det är bra att jag inte städar själv, för då får ju någon annan arbete. Och eftersom det är så dyrt att anställa folk så ska det förstås skattesubventioneras. D.v.s du och jag betalar för andras städning. Dessutom så gör det ju en massa svartarbeten vita. När det gäller sjukvårdsförsäkringen så resonerar man precis tvärtom. Eftersom (och det vet ju alla) de sjukskrivna fuskar för det mesta … de allra flesta sjukskrivna jobbar ju svart och dessutom så kostar sjukförsäkringen en förskräcklig massa pengar, så ska vi dra åt tumskruvarna. I verkligheten går sjukförsäkringen med plus och bidrar med extrapengar till statskassan. Dessutom så har ju Försäkringskassans utredning visat att det ”utbredda fusket” rör sig om högst 1-2 %. Till skillnad från skattefusket som är mycket högre, men det är klart, då handlar det ju om helt andra samhällsklasser så det vill inte borgarna säga högt.


Jag tycker att valrörelsen handlar alldeles för mycket om enstaka frågor. Gynnas jag av skattesänkningar för de rika? Nej. Tycker jag att det är bra att de som fuskar med sjukbidrag åker dit? Ja. Det verkar nästan som om man skulle kunna kryssa för en varudeklaration och i slutändan skulle jag få svaret: är jag socialdemokrat? Eller moderat? Eller vänsterpartist? Eller kanske folkpartist? Valkompassen ger svaret.


I verkligheten är det inte så enkelt. Det är ännu enklare. Känn i ditt hjärta hur du vill att samhället ska vara uppbyggt. Vill du att det ska bygga på solidaritet och medkänsla, jämlikhet och öppenhet? Vill du att samhället ska bidra med en välfärd som ger alla innevånare samma möjligheter? Om du gör det, och dessutom tror på devisen att alla människor har lika värde, men olika förutsättningar, ja då tror jag att du känner dig hemma i Vänsterpartiet. Välkommen!

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards