Alla inlägg under mars 2011

Av Petra - 2 mars 2011 22:08

  

Jag hörde idag Maria Abrahamsson med emfas tala mot systemet med nämndemän i domstolarna. Jag är av motsatt åsikt. I fyra år har jag suttit som nämndeman i kammarrätten, ett både intressant och viktigt arbete. Särskilt viktigt att just vi politiker sitter i rätten är det eftersom det är politikerna som stiftar lagarna (i riksdagen). I rätten kan vi då se konsekvenserna av de lagar som vi är med och stiftar. Många gånger kan de fungera dåligt - eller ge effekter som man inte förutsatt - då är det viktigt att politikerna är där och ser hur det påverkar gemene man.

Jag kan ärligt säga att jag inte förstått hur sjuk vår nuvarande arbetsmiljölagstiftning (från -93) är. Först när jag såg resultatet blev jag varse  att arbetstagaren har bevisbördan. Det innebär att du och jag ska bevisa att våra arbetsplatser inte bara är dåliga - utan bär skulden till den sjukdom som vi fått ... Innan vi börjar arbeta bör vi alltså skicka ut skyddsombudet för att kolla partikelhalter och på alla sätt kontrollera vår kommande arbetsplats. Annars blir det svårt för oss att bevisa att arbetsmiljön var dålig. Att mäta i efterhand visar endast att miljön var dålig vid det tillfället - inte att den var det under tiden vi blev sjuka.

Nä, Maria, vi politiker har en viktig roll att spela som nämndemän - bl.a att se till att dålig lagstiftning som den som ni genomförde, försvinner till förmån för bättre lagstiftning.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards