Alla inlägg under december 2014

Av Petra - 31 december 2014 15:27

Nu när året nästan är slut är det dags att sammanfatta året som gått. Vad har hänt och vad har inte hänt?

Vi börjar med att konstatera att vi alla överlevde supervalåret - och slapp ett extra val. Även om valrörelser är roligt, så är det bäst att hålla igen lite grann; en vet aldrig när en kan behöva energin till annat.


För Vänsterpartiet är det bara att konstatera att valåret blev en besvikelse. Vi hade hoppats (alla tummar hölls stenhårt) på att öka och få två mandat i europaparlamentet, men föll på målsnöret då vi inte lyckades samla de vänsterinriktade, progressiva krafterna. Det gjorde istället Feministiskt Initiativ med den äran! Tyvärr för deras väljare så valde F! att sälla sig till den stora socialdemokratiska gruppen i EUP (som ofta går i lag med liberalerna och knappast kan kallas progressiva) som var med och röstade fram en skock konservativa gubbar som högsta hönsen för EU.


Hela sommaren var som en lång valrörelse och Vänsterpartiet bars fram av övertygelsen om att vi skulle öka än mer i de inhemska valen. Här i Nordanstig märktes det också av och till. Vi hade några märkliga debatter där de lokala SD-representanterna med emfas försvararade invandringen lokalt - för Nordanstig tjänar ju på den(!) - samtidigt som de nationellt förklarade hur mycket den kostade. Samtidigt hade jag många spontana samtal med folk jag mötte på gatan, eller när jag åkte buss. De önskade mig lycka till och visade verkligen hur trötta vi alla är på den borgerliga regeringen som har suttit i åtta år och sänkt skatterna för de rika och sett till att de arbetslösa och sjukskrivna blivit utkastade från trygghetssystemen. Å så har de mage att kalla det för arbetslinjen!


Ulla Andersson delar ut valmaterial på Bergsjödagen

Under Bergsjödagen fick vi besök av Ulla Andersson, distriktets stolthet och Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. Hon var imponerad över att det fanns så mycket människor i Nordanstig. Jodu, när det blir marknad, då kommer alla som ett skott för det händer inte så mycket i Nordanstig så en får ta vara på det som händer! Vi samlade också ihop riktigt mycket pengar till barnen i Gaza samtidigt som vi visade att vår politik inte är till salu (men allt som fanns på bordet och i korgarna var det!).


   Även om höstens valresultat var en besvikelse så blev det lite förändringar ändå. I Sundsvall (där jag jobbar som politisk sekreterare) klev vi in i en blocköverskridande majoritet tillsammans med socialdemokraterna och centerpartiet. I den nybildade regionen fick vi också möjlighet att gå in i den sittande majoriteten då socialdemokraterna förlorat två mandat. Tillsammans med miljöpartiet och centerpartiet kommer vi där att vara med och forma den nya regionen vilket känns väldigt spännande.Tvärtom gjorde vi i Nordanstig då partiföreningen efter moget övervägande valde att kliva av ett samarbete som under den senaste mandatperioden inte känts fruktbart för oss. Vi tror att vi där kan göra större nytta som ett oppositionsparti. Vi har också ingått ett valtekniskt samarbete med moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna vilket ger oss fler platser i kommunstyrelsens råd och en ordinarie plats i miljö- och räddningsnämnden.


Jag har också blivit utsedd till gruppledare för regiongruppen, vilket känns som ett hedersuppdrag. Vi kommer också få tillgång till en politisk sekreterare och jag är väldigt glad över att Lisa Holmberg, Hudiksvall, kommer att jobba för oss.


Den kommunala gruppen i Nordanstig har fått förstärkningar på alla plan och jag har under hösten överlämnat partiföreträdar-skapet till Katarina Roos, vårt förstanamn på kommunlistan. Hon kommer, tillsammans med Ulrica Jonsäll, representera Vänsterpartiet i Nordanstigs kommunstyrelse. Själv sitter jag nu bara i fullmäktige och har därför all tid i världen att fundera på kluriga motioner och interpellationer. Bäva månde sossar och centerpartister i Nordanstig! Skämt åsido så står Nordanstig inför många tuffa beslut, framförallt måste centerpartister och socialdemokrater komma fram till om de vill satsa på utbildning eller skollokaler. Med ett vikande elevunderlag är det en högst konkret realitet. Särskilt mot bakgrund att hela kommunens ekonomi är skral. För oss som vill satsa på miljö- och klimatfrågor är det problematiskt att de aldrig prioriteras. Allra minst när ekonomin är dålig.


   Spänningen föll inte i och med att valet var över. Ända in i kaklet har det varit spännande. Kanske lite för spännande. Ingen vänsterpartist klagade dock när Ulla och de andra i förhandlingsdelegationen fick igenom så mycket vänsterpolitik i budgetförhandlingarna. Livet lekte och det kändes underbart att på kommunal och regional nivå kunna genomföra sånt som vi under Alliansens åtta år vid makten bara kunnat drömma om.


Vi vaknade yrvaket upp den 2 december när vi alla förstod att SD tänkte rösta på Alliansens budget och därmed fälla regeringens förslag. Oavsett vad en anser om SD:s politik och åsikter var det nog många av deras väljare som tyckte det var konstigt att de röstade MOT sänkt skatt för fattigpensionärer och höjdKungsängsgatan 12 bankskatt. Så när statsministern proklamerade ett kommande extra val tänkte kanske många med mig att det skulle vara en möjlighet för Vänsterpartiet att visa framfötterna; vi hade gått framåt i riksdagsvalet (inte mycket, men åt rätt håll) och hade lyckats utomordentligt väl (kanske för väl för borgarnas smak) i budgetförhandlingarna. Vi hade, kort sagt, visat att vi är realpolitiker (som dessutom är med och regerar i både regioner, landsting och kommuner). Det borde gynna oss i ett extra val.


Så det blev verkligen ett antiklimax när han för några dagar sedan nöjt konstaterade att något extra val blir det inte. Trots att högern förlorade så sitter vi med deras budget i ett år till. Inte förrän till våren kan regeringen lägga en kompletteringsbudget (som då i och för sig är garanterad att gå igenom). Men vem vill vänta så länge?


Otåligt kommer jag vänta på de extrapengar som kommer med den nya budgeten. Otåligt kommer jag vänta på de höjda skatter som kommer minska klassklyftorna något. Otåligt, därför att valen ändå visat att vi är många som vill ha en vänsterpolitik!


För året som kommer så är förväntningarna stora. Jag tänker att vi lokalt, i Nordanstig, kommer jobba hårt för att verkligen få till hållbara lösningar på de ekonomiska problem som finns. Att eleverna äntligen ska upptäcka vilken bra kommunal skola vi har. Och kanske kan vi börja bygga en rejäl cykelinfrastruktur som, tillsammans med en fungerande kollektivtrafik, kan göra Nordanstig mer attraktivt som boendekommun. För vi ligger ju så centralt! Precis mitt emellan Sundsvall och Hudiksvall, och Hassela mellan Matfors och Delsbo!


Det politiska arbetet i Sundsvall har en stabil grund och de tre regeringspartierna har mer gemensamt än det kanske verkar. Landsbygdsfrågorna är viktiga för både centern och vänsterpartiet. Centern i Sundsvall upplever jag som att det vilar på en socialliberal grund till skillnad från moderpartiet på riksnivå som så tydligt är nyliberalt. Skillnaden är slående. Ibland undrar jag om centerpartiet är ett parti på lokal nivå - och ett annat på riksnivå. Jag vet att vissa centerpartister har samma funderingar som jag.


I regionen ser jag verkligen fram emot att få börja det politiska arbetet i regionstyrelsen och hållbarhetsnämnden. Det finns så mycket att göra för att göra Gävleborg till en hållbar region! För mig är landsbygdsfrågorna en viktig del av hållbarheten; det måste vara möjligt att bo och verka på landsbygden. Därför måste vi politiker göra det möjligt genom bra kollektivtrafik, telenät med bra täckning, bredband som fungerar och servicepunkter för både handel och kommunal service, såväl som tillgång till polis. Det är stora frågor som kräver samarbete med både länsstyrelse, myndigheter och kommunerna för att fungera.


Gott nytt år önskar jag alla mina läsare!


 

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards