Alla inlägg under januari 2015

Av Petra - 5 januari 2015 18:53

Nu är helgerna strax slut och det är dags att ta nya tag på jobbet och i politiken. För mig är det ju lite samma sak, men inte desto mindre, dags att sätta igång och jobba. Som tur var behöver jag inte vara med och planera för något

extra val. Istället är det mycket nytt som jag ska lära mig. Som nyinvald i regionstyrelsen såväl som i den nya hållbarhetsnämnden i Region Gävleborg, har jag mycket nytt att lära mig. Det är knappt att jag kan tåla mig för det känns som att det är så mycket vi har att göra. Nästan hela januari (och halva februari) kommer det vara utbildningar av olika slag.  


Ett litet avbrott från det blir det när Jonas Sjöstedt kommer upp till Sundsvall för att praktisera i en av hemtjänstgrupperna där. Det kommer inte bli ett helt dagsverke - men väl 6 timmars arbetsdag - i hemtjänsten för han ska hinna med att träffa medlemmarna på kvällen. För mig är det inte så mycket jobb då - men väl innan för det är mycket som ska klaffa!


Eftersom V nu sitter med i majoriteten och styr uppe i Sundsvall så är det mycket som ska komma på plats med det nya majoritetssamarbetet. Nu kommer vi vara mer som ett team av politiska sekreterare som jobbar tillsammans. Det ska bli spännande att få vara med och ta över styret efter 4 år med en borgerlig koalition.


För mig gäller det att hålla tungan rätt i munnen för i Gävleborg samarbetar vi med Miljöpartiet, men det gör vi inte i Sundsvall. Orsakerna är enbart lokala, men kommunikationen måste verkligen vara distinkt så att de olika samarbetena klickar som det ska. Samtidigt är det enkelt eftersom bägge samarbetena innefattar både socialdemokraterna och centerpartiet. Det förenklar när centern, på lokalt plan, är det landsbygdsparti man en gång var, och inte det nyliberala parti som möter oss numera i teven och på riksnivå. Att vara centerpartist måste innebära att vara schizofren, tänker jag ibland.

  

Jag är kanske också lite schizofren, inte för att jag är centerpartist, men för att jag jobbar som politisk sekreterare i Sundsvall och är gruppledare i Gävleborg. För min del tror jag att det kan fungera att, så att säga, vara på olika sidor. Det ger erfarenheter och Häst framför en pinnharv.insikter som en inte får annars. Och det tror jag gör, att jag gör mitt jobb bättre.


Så, januari börjar med en massa möten, utbildningar och lära-känna-varandra-tillfällen, som vi alla måste ta tillvara så att vi tillsammans kan göra ett bättre jobb under mandatperioden. Oavsett vilken uppgift vi har. Oavsett om vi jobbar i Sundsvall eller har ett förtroendeuppdrag i Gävleborg.


Många vänsterpartister med mig sitter nu med och styr i olika majoriteter runt om i landets kommuner och landsting. Det känns tryggt att ha en massa erfarna kamrater att luta sig mot om det skulle behövas. Framförallt känns det tryggt att veta att Vänsterpartiet fortsatt kommer ha ett inflytande på regeringens budgetar i framtiden. En rejäl vänsterpolitik på riktigt är vad både kommuner och landsting behöver om vi ska klara av både välfärden och klimatomställningen.

#vpol #svpol #omställning #rgpol #060pol #välfärd

(Om ni undrar över hästen så är det en egen uppfödning, Frej, som här harvar inför årets sådd och blivande skörd. Det är det som vi nu måste göra - så för senare skörd!)


Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards