Alla inlägg under december 2011

Av Petra - 27 december 2011 20:05

Nästa vecka ska jag, och många andra vänsterpartister, ut och åka. Vår partikongress äger rum i Uppsala och ett bra och enkelt sätt att ta sig till och från är med tåg. Eller?


Under annandag jul bröt stormen Dagmar ut och gjorde stora delar av Norrland strömlöst och väglöst - för att inte tala om järnvägslöst. Flera dagar innan gick det ut information i nyheterna om att tågtrafiken skulle ställas in i Norrland (norr om Gävle). Detta för att förebygga att tåg blev stående på linjen utan ström när träden skulle falla ner över ledningarna. Det var väl bra, tänker kanske resenären, då vet jag det och kan ta bilen eller flyget istället.


Inte alls bra, säger jag. Tågkaoset är ett fruktansvärt misslyckande och det beror på att man under årtionden har rustat ner järnvägen. Avregleringar och indraget underhåll har försämrat och försämrar den infrastruktur som funnits i 150 år. Det är inte bara under stormarna som järnvägen fallerar. Tvärtom så är det mer regel än undantag bland vana resenärer att tåget är försenat. Själv åker jag tåg lite då och då. Både lokalt och till andra delar av Sverige. Jag har hittills haft en hel del tur. Något som andra passagerare uttrycker förvåning över. De verkar bli positivt överraskade varje gång de överhuvudtaget kommer fram(!)

  

Det stora tågrånet, en bok av Mikael Nyberg   Hur systematiskt järnvägen har brutits ner förstod jag inte förrän jag läste Mikael Nybergs utmärkta bok "Det stora tågrånet".Läs den!


I början av december hade riksdagen en utfrågning om järnvägen. Både Trafikverket, SJ och andra bedyrade att NU skulle man vara förberedda. De hade satsat sååå mycket pengar på både nya snöröjningsmaskiner och annat så nu skulle det fungera.


Dock så nämndes något som kallades "planerad reduceringsplan". Det betyder alltså att de i förväg ska besluta vilka tåg som ska ställas in, utifall något skulle hända ... de kallade det att arbeta "proaktivt" ...


Proaktivt, my ass ... Arbetar proaktivt gör de som underhåller och planerar för utvidgning och kapacitetsökning (dubbelspår) av järnvägsnätet. Det som de gör istället är att lägga ner järnvägen sakta men säkert. Industrin slutar transportera på järnvägen p.g.a osäkra leverenstider och höjda banavgifter och går över på - lastbil. Underbart! Hur ska Sverige klara av koldioxidmålen när vi ÖKAR lastbilstrafiken? Vilka miljövinster är det som man förväntar sig av en ökad lastbilstrafik?


I Norge har man satsat ordentligt för att klara av svåra vintrar. Vad har man då gjort? Jo, lagt pengar på högre bemanning och fler snöröjningsmaskiner. Så enkelt kan det vara ibland.


Varför kan vi inte börja med något så enkelt som trafikslagsneutrala avgifter (nu har ju banavgifterna höjts så det blir dyrare att frakta med tåg). Det skulle ge ekonomiska incitament för mer klimatneutrala transportslag (inte bara tåg förstås). Fasta priser på biljetterna vore också trevligt, men det är väl att hoppas på för mycket ...


Sedan har vi det där med kapacitetsbristen, men det är väl den som regeringen löser i och med att man försämrar villkoren. Då försvinner ju godstransporterna. Och när tågen står stilla eller blir inställda - ja, då försvinner ju passagerarna.

Snipp, snapp, snut, så var tågsagan slut!





Av Petra - 27 december 2011 12:59

Julljus  



Idag är det tredje dag jul, eller dagen efter annandag jul. I år är det en vanlig vardag, till glädje för alla arbetsgivare och lite mindre glädje för arbetstagarna. Men, men, sånt är livet. Vissa år lyckas helgdagarna pricka in nästan alla vardagar och vi får nästan två veckors julledigt.


För oss blev julen inte riktigt som vi tänkt oss - men när blir den det? Det blev sent på julafton och vårt ordinarie "schema" sprack rejält. I efterhand kan jag tycka att det var ganska skönt. Då försvinner förväntningarna på att det ska vara som det alltid har varit. Istället hade vi en otroligt lugn och skön julafton. TV:n avstängd hos svärmor och vi hade tid (trots att vi var sena) att faktiskt sitta och prata med varandra. Istället för att prata förbi varandra. När andra hade ätit färdigt, tittat på Kalle Anka och delat ut julklapparna så satte vi oss vid bordet för att äta och hade hela kvällen för oss själva. Utan alla "måsten" och "borden" och "brukar".


På juldagen ringde Kicki och undrade om det var idag eller på annandan som vi skulle komma ...? Eftersom vi hade ställt in oss på annandan så bestämde vi så. Juldagen tillbringade jag i sängen, läsandes julklappsböcker. På natten kom Dagmar på besök. Inte för att jag vaknade. Det gör jag aldrig ... men de andra. Klockan tre gick strömmen.


På annandan gick sambo ut för att titta på förödelsen. Han och sonen begav sig sedan ut för att röja på vägen - så att vi skulle kunna komma iväg ... Vid 4-tiden trodde de att det var slut. Det mörknade och det var bara några hundra meter kvar till brevlådan. Då hittade de 8-9 stortallar som låg i en hög tvärs över vägen. Inte en chans att de skulle hinna få undan dem idag. Under tiden eldade jag i spisen och höll kontakten med Kicki för att förklara läget. Kanske kunde vi klara det ändå? Med fyrhjulsdrift på bilen gick det förvånandsvärt enkelt att köra runt, på täkten, sista biten. Så, till slut kom vi iväg. Det blev en sen middag i trevligt sällskap som avslutades med något strategispel - som jag inte kom ihåg namnet på - som var väldigt roligt.


Sammantaget blev årets jul en av de bästa. När vi väl kom iväg. Jag hoppas innerligt att ni också har haft en lika lugn och kravfri jul i goda vänners sällskap. Julen handlar inte om julklappar, pengar och status. Det handlar om det som är viktigast i livet - gemenskap, solidaritet och kärlek - och det är synd om de som inte förstår det.


P.S Grannen har nu kommit med sin traktor (med kran) och fixar de sista träden. Trevligt med snälla grannar. D.S

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards