Alla inlägg under februari 2010

Av Petra - 23 februari 2010 10:35

Under den sista veckan har det varit ett herrans liv om Nordanstig - platsen som Gud glömde (eller?). Anledningen är förstås den (ö)kända fullmäktigemotionen som verkar ha delat Sverige i två delar: de som aldrig kommer att åka till Nordanstig (eller blunda när de åker förbi med tåget) och de som omedelbart kommer att flytta hit och stanna för resten av livet.


Jag tänker inte spä på den infekterade vargdebatten genom att komma med en massa hatiska tillmälen om motdebattanterna. Istället vill jag ta tillfället i akt för att förklara hur jag tänkte när jag röstade.


När jag först hörde talas om motionen var det via andra politiker som skrattande sa att nu har det nog slagit runt för Sven-Erik ... eller tänkte han att vi skulle bygga rovdjursstängsel runt kommungränsen?


Efter att själv ha läst igenom motionen så förstod jag inte riktigt vad det var som var så roligt. I motionen stod inget om att ge jägarna tillstånd att skjuta på allt grått som rörde sig. Inte heller talades där om något rovdjursstängsel eller gränskontroller ...


Istället läste jag en lång och engagerad motion som skrivits av en person som är väl insatt i ämnet och som förstått problematiken med stora rovdjur. Vi har i Sverige skyddat de stora rovdjuren (varg, björn, lo, järv och kungsörn) för att förhindra att de utrotas. Problemet är att dessa djur , som är mycket högt stående och intelligenta varelser, snabbt förstår att människan inte är farlig. Alltså är det ofarligt att befinna sig i bebyggda trakter. Vi har exempel på s.k soptunnebjörnar som äter ur soptunnor, välter dem och i allmänhet rör sig på och nära tomter.Det är inte ofarligt för människan.


Det är naivt att tro att vargen skulle vara annorlunda skapt än björnen. I de delar av Sverige där det finns mycket varg har man också stora problem med att de tar hundar, får, getter och t.o.m nötkreatur. Förutom det lidande som drabbar de enskilda djuren och deras ägare, så drabbas befolkningen även ekonomiskt då ersättningen inte alltid ersätter det fulla värdet.


Nordanstig är en stor kommun med minskande befolkning. Främsta anledningen till att folk bosätter sig här är att man vill ha nära till jakt, fiske, bärplockning, möjlighet att vara i naturen och att ha djur. Vi har t.ex många hästägare som trivs i Nordanstig för att det är nära till både Hudiksvall och Sundsvall (arbete och affärer), men även till vildmarken.


För mig är det självklart att människan kommer i första hand när det gäller bebyggda trakter. Globalt sett är inte vargen utrotningshotad. Tvärtom finns den i mängder. Det finns heller ingen "svensk" eller "nordisk" ras då i stort sett alla individer är invandrade österifrån. Därför ser jag inte något problem med att vi i Nordanstig säger ifrån till Naturvårdsverket och länsstyrelsen: Nej tack! Vi vill inte att ni planterar in varg hos oss.


På samma sätt har en kommun möjlighet att symboliskt utropa sig till en GMO-fri kommun. Det betyder inte att kommunen kan förbjuda jordbrukarna att odla GMO-grödor, men det är ett uttalande som visar var man står i frågan.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards