Alla inlägg under oktober 2008

Av Petra - 14 oktober 2008 11:05

Nu får jag nog sätta lite fart och börja baka hällbröd till julmarknaderna. Vaxljus ska det också bli och lite inläggningar av olika slag. Den syltade ingefäran är riktigt smaskig! Och passar till allt.Det finns inget som luktar jul som brinnande bivaxljus. Egentligen borde man inte använda stearin och paraffin eftersom det är biprodukter från oljan. Många får huvudvärk av brinnande ljus, men jag vet inte om någon som får det av bivaxljusen. De är mer naturliga.

Av Petra - 9 oktober 2008 23:43

Det kan tyckas märkligt att jag sitter så tyst i dessa dagar av finansiell oro. Men det här visste vi ju alla skulle hända, så varför är alla så förvånade? Jag sitter mest och myser. Har just blivit skuldfri och har mina sparpengar (förutom pensionssparadet då som jag inte kan styra som jag vill ...) på en relativt säker bank. En bank som inte ägnar sig åt att låna ut pengar som inte finns. Ja, ni läste rätt. De allra flesta bankerna i världen ägnar sig åt att låna ut pengar som inte finns. Det, tillsammans med bankernas inneboende profithunger är den egentliga orsaken till finanskrisen.

Det man borde oroas över är hur kommunerna har placerat sina pensionspengar. Alla kommuner har några hundra miljoner i en pensionsfond och den brukar man försöka placera på ett lämpligt sätt. Ett lämpligt sätt betyder "där den ger mest avkastning", men när har ni sett pengar växa? De växer inte på träd och kan inte föröka sig. Det enda sättet för pengar att "växa" är genom andras arbete (eller den naturliga tillväxt som sker i naturen). Så hur ska man då bete sig för att pensionspengarna (som ska betalas ut efter kanske 30 år) ska inflationsskyddas utan att någon annan blir lidande?

Någon som har några förslag?

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards