Alla inlägg under oktober 2011

Av Petra - 7 oktober 2011 20:15

 


På torsdagens kommunstyrelsemöte var ett av ärendena Bergsjögården - igen. Det känns som en ständigt återkommande följetong och avsaknaden av en reell lösning är irriterande.

Bergsjögården är en jättefin samlingslokal med bl.a en sluttande biosalong och den drivs av en ideell förening.

En oenig kommunstyrelse röstade för att kommunen ska köpa Bergsjögården för att förhindra att föreningen gör konkurs. Jag var en av dem som röstade mot och anledningen är för att jag anser att föreningslivet ska äga föreningslokalerna. Att kommunen hjälper till med anläggningsstöd och går in med medfinansiering vid energieffektiviseringar (bidrag från Boverket) är helt okej. Det är lika för alla föreningar - oavsett var de håller till.

Tyvär verkar många politiker anse att kommunen har ett särskilt ansvar för Bergsjö. Argumentet att vi riskerar få ännu ett kråkslott (förutom hotellet) i Bergsjö är tydligen ett argument som räcker för att lägga 600 000 kronor på en lokal som vi behöver hyra ibland.

Enligt kalkylen så ska kommunfullmäktige flytta sina sammanträden från Harmångers fullmäktigesal till Bergsjögården. Då undrar jag - vad med Harmånger och deras samlingslokaler? Behöver inte de stöttning?

Vänsterpartiet yrkade avslag på att kommunen skulle köpa Bergsjögården och vi har även lämnat in en skriftlig reservation.

Förutom de argument mot ett köp kan jag inte låta bli att fundera över om kostnadskalkylerna kommer hålla. De brukar nämligen aldrig göra det för kommunen ... I värsta fall kan vi alltså se fram mot ett svart hål som slukar de få slantar som kommunen har. Slantar som kanske gjort bättre nytta i skolan eller omsorgen. Vi vadar ju inte precis i pengar.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards