Direktlänk till inlägg 11 april 2014

Svårt åka buss

Av Petra - 11 april 2014 12:46

Som körkortslös landsbygdsbo märker jag varje dag hur illa kollektivtrafiken är anpassad till landsbygdsbornas vardag. Jag kan ge några exempel:


I morse fick jag skjuts av sambon till tandläkaren i Bergsjö (1 mils resa) då jag hade tid kl. 8.00 Det går EN busstur på morgonen som är framme 8.15 Jag hade kanske kunnat ta den, men ville inte chansa. Det är inte kul att vända i dörren för att det är fullbokat!


Jag var klar kl. 8.35 och kollade hur jag skulle kunna ta mig hem. Snabbaste vägen gick över Hudiksvall och Gnarp. Bussen till Hudik gick redan 8.45 - jag var framme 9.25 Sedan var det knappt en timmes väntetid (10.23) tills tåget till Gnarp gick. Väl i Gnarp väntade jag ca 5 minuter på bussen - mot Hudik! Jag klev av i Jättendal och en tur som hade kunnat ta ca 15 minuter och vara ca 1 mil lång, tog istället knappt 3 timmar och var 8 mil lång. Häpp!


Jag kan därför förstå de bilägare som föredrar att ta bilen. Naturligtvis måste buss och tåg bli möjliga att använda, innan vi kan förvänta oss att folk använder dem.


Det handlar också mycket om en vana och en trygghet. Dagens biljettsystem är både krångligt och dåligt ... turlistorna är inte heller anpassade för att hinna stanna vid busshållplatserna, än mindre strula med biljetter åt en "nybörjare". Jag kan därför förstå de bilister som drar sig för att göra något där de inte känner sig riktigt hemma.


Därför är det desto viktigare att buss och tåg får konkurrenskraftiga priser. Varför inte dela ut månadskort till alla i kommunen? På så sätt blir det gratis för dem att åka till och från arbetet - eller välja bilen och betala. Jag lovar att X-trafik skulle bli nerringda av människor som undrar varför det inte går fler turer mellan Hassela och Bergsjö och mellan Bergsjö och Harmånger. Eller varför det inte går några bussar alls ut till havet! Jo, men det går ju skolbussar och där får alla åka med ... men när skolan har lov, får en stanna hemma från jobbet då? Och hur jag den som jobbar skift eller helg?


På måndag blir det spännande för då ska jag först till jobbet i Sundsvall och sedan ska jag delta i en debatt i Arbrå som arrangeras av LRF Ungdom. Den börjar kl. 18.00 och jag kommer nästan ända fram med kollektivtrafiken (tåg till Söderhamn, buss till Bollnäs och sedan ?) ... hem har jag inte vågat titta hur det går. Hem brukar jag alltid komma - förr eller senare. Ser du någon vid en vägkant i Hälsingland som liftar så är det kanske jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 17 juli 2015 11:10


Av en del högerskribenter, bloggare och twittrare kan en lätt få bilden att den stora frågan i offentlig sektor är: Vinst eller ej? när det egentligen handlar om något helt annat - och som skribenterna missar med ljusår ... Meningen med offentli...

Av Petra - 5 januari 2015 18:53

Nu är helgerna strax slut och det är dags att ta nya tag på jobbet och i politiken. För mig är det ju lite samma sak, men inte desto mindre, dags att sätta igång och jobba. Som tur var behöver jag inte vara med och planera för något extra val. Istä...

Av Petra - 31 december 2014 15:27

Nu när året nästan är slut är det dags att sammanfatta året som gått. Vad har hänt och vad har inte hänt? Vi börjar med att konstatera att vi alla överlevde supervalåret - och slapp ett extra val. Även om valrörelser är roligt, så är det bäst att h...

Av Petra - 3 augusti 2014 13:15


Nordanstig är en geografiskt komplicerad kommun utan en naturlig central ort. Trots det är Bergsjö utpekad som centralort. Det är också där som kommunhus och KomVux finns. Det borde därför vara enkelt att ta sig dit från alla kommundelar. Så är nu in...

Av Petra - 3 augusti 2014 10:49

Under lördagen deltog Vänsterpartiet på Bergsjödagen i avsikt att informera om vår politik, men även för att samla in pengar till barnen på Gaza.   Därför anordnade vi en vänster-loppis (under parollen Inte till salu.) med allehanda grejor; trehj...

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards