Alla inlägg under september 2012

Av Petra - 30 september 2012 23:09

Äntligen lyckades jag ladda upp bilden på mina pyttesmå morötter. Sådde alldeles för sent. Men de är goda.

Av Petra - 30 september 2012 15:19

  

Njuter av helgen. Blev bjuden på middag på lördagen och idag har jag ägnat mig åt att lägga ner två par byxor (varför är alla byxor för korta?). Jag känner mig ovanligt nöjd. Det har nog med själva handarbetet att göra. Det ger en tillfredsställelse som man inte får genom modernt arbete. Stygnen är osynliga - trots att tråden är av en annan färg än byxorna - vilket skulle gjort mormor belåten. Mormor som arbetade som sömmerska och vars dukar var lika perfekta på baksidan som på framsidan.


Mindre belåten blir jag när jag senare skummar igenom helgens rubriker. Vad är det med socialdemokraterna? Tror de verkligen att väljarna är korkade eller vad menar de med sin "affärsplan"? Jag kan förstå, rent förståndsmässigt, att stockholmarna är en viktig väljargrupp, men att släppa resten av landet till förmån för storstäderna leder ju till att vi alla blir fattigare.


Det är från landsortskommunerna som råvarorna kommer; skogen levererar träd till pappersmassa, värmeverk, plywood, brädor o plank; gruvorna levererar järn, koppar, guld m.m till industrin; jordbruket levererar potatis, säd, grönsaker, kött av alla slag m.m.; fiskerinäringen fisk och dessutom har vi en fantastisk "upplevelseindustri" (=turistföretag) redo att ta emot alla utschasade stockholmare på semestern; jag skriver bara m.m här så ingen bransch känner sig bortglömd ...


Jag menar bara; vad skulle Sverige vara utan landsbygden? Ett slott, ett statshus och så en massa gator däremellan ...?


Förutom alla råvaror som kommer från landsbygden så föds här en massa barn. Barn som vi uppfostrar, utbildar och vårdar tills de blir stora nog för att arbeta. Då åker de raka vägen till storstaden för att arbeta där och tjäna pengar. Betala skatt - till Stockholm, för det är där de bor. När de blir gamla flyttar de hem igen.


En kort sammanfattning: de föds på landsbygden, bor där under sin uppväxt (när de kostar mycket pengar i form av förskola o skola), flyttar till sta'n när de börjar arbeta (då kostar de inte så mycket, men betalar desto mer skatt), flyttar tillbaka till landet när de blir pensionärer (när de kostar mycket i form av sjukvård, äldreomsorg m.m.)


Samtidigt är det många stockholmare som längtar ut på landet - jag var en av dem - och faktum är att det finns otroligt många stockholmare i Norrland. Så förutom att jag inte känner igen socialdemokratin så tror jag att det kan visa sig vara en taskig strategi att bara satsa på de stockholmare som bor kvar i Stockholm. De flesta stockholmare är egentligen förklädda norrlänningar och de andra har redan flyttat ut på landet. Så vill ni verkligen nå stockholmarna ska ni kanske satsa extra på landsbygden.


Efter dessa kloka ord är det dags att burka lite honung. Honung är inte bara gott att äta utan gör gott för hud och hår. Dessutom råkar det vara en biprodukt av den fantastiska tjänst som bina gör samhället genom sin pollinering. Bin och andra pollinerare som humlor och fjärilar bidrar till den biologiska mångfalden och därför har SBR (Svenska Biodlares Riksförbund) föreslagit att biodlarna ska få ersättning för den pollinering som bina faktiskt utför. Bina kan öka en lantbrukares skörd med 30-50 %. Dessutom ökar de skörden av vilda bär i skogen. Fria att plocka för var och en som har tid och lust.

 

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards