Alla inlägg under augusti 2009

Av Petra - 15 augusti 2009 18:21

Kommer hem trött, trött, trött efter en heldag i Hassela. Medeltiden är tillbaka. Hoppas att ni känner historiens vingslag för nästa vecka landar vi i Forsa i Hälsingland.

Jag är naturligtvis med där också. Säljer honung, bivaxljus och mitt världsberömda nässelbröd. Förhoppningsvis hinner jag bli färdig med mina nya sommarskor tills dess. Börjar få upp snitsen ordentligt nu. Särskilt sedan skomakaren var bussig och fixade en enkel "skomakarstol" åt mig. Tyvärr är inte materialet särskilt billigt; ca 800 spänn får du räkna med till ett par rejäla doningar ... bara i materialkostnad alltså!

Dagens medeltidsdag blev ändå lite av en besvikelse för mig. Alltför många deltagare hade inte ens ansträngt sig för att se "medeltida" ut. Jag menar, sitter man och kränger honung i plastburkar, badsalt i plastbyttor och dessutom har på sig ett rosa linne med plasttryck ... allvarligt. Då har man inget att göra på en medeltida marknad. Jag kan förstå att inte alla har råd, tid eller möjlighet att fixa en komplett utstyrsel, men man kan väl i alla fall försöka? Och inte sitta i en New York Rangers-keps ... eller är det för mycket begärt?

Nä, ni knallar som inte orkar göra er det besväret att fundera över er garderob och vilka varor som ni ska ta med er, ni tillför inget till medeltiden. Tvärtom, så förstör ni stämningen och atmosfären. Det som man möjligen skulle kunna tänka sig att besökarna betalar inträde för att få se. Förutom alla övriga programpunkter vill säga. Där måste jag säga att årets program verkar vara ovanligt späckat. Faktiskt så späckat att man har hållt på hela sommaren. T.ex så har man haft ett kafé öppet. Tyvärr verkar inte ens lokalbefolkningen orkat masa sig dit, fast de lovat.

Av Petra - 1 augusti 2009 11:59

Under det senaste året har jag  tillbringat mycket tid med att läsa om hur vårt västerländska banksystem fungerar. Till en början trodde jag inte mina ögon och öron, men när jag fick det konfirmerat av f.d bankekonomer och andra sakkunniga så måste jag till slut erkänna faktum.


Du tror kanske att det är Riksbanken som ger ut pengar i Sverige? Så naivt! Så godtroget! Så vanligt! Visst, de trycker sedlar och gjuter mynt så att det ska räcka till när vi handlar i affären, men så mycket mer är det inte. De allra flesta pengarna (ca 90-95 % enligt säkra källor) skapas av bankerna, som genom ett trollslag. När du lånar av banken så hjälper du samtidigt banken att skapa nya pengar. För de pengar som du får låna, de finns inte ... inte än. Så snart lånehandlingarna är färdiga så skriver banken in pengarna på ditt bankkonto, eller hur? För du har väl aldrig lånat pengar från banken och gått ut med dem i en kasse? Nä, tänkte inte det heller. Alternativt sätts pengarna in direkt på någon annans konto (husägarens, t.ex om ni ska låna till ett hus). Det viktiga i sammanhanget är att du inte ser dem. För de finns bara i din och bankens fantasi ... Pengarna skapas för att balansera upp lånet i bankens bokföring och finns där tills du har betalat tillbaka lånet. För varje amortering du gör så försvinner lika mycket pengar från den totala pengamängden.


Det är därför som bankerna alltid sänker räntan i lågkonjunkturer; folk vill inte låna och försöker skynda sig att amortera av de skulder man har. Det gör att den totala mängden pengar minskar ... vilket ökar och förlänger lågkonjunkturen.


Det som gör mig mest förbannad är ändå att bankerna skapar kapitalet - som lånas ut. Den som lånar måste dock betala tillbaka lånet OCH ränta till banken. Varför ska man behöva betala ränta? Det är ju JAG som har skapat pengarna ... när jag lånade. Om inte jag hade lånat pengarna, så hade banken inte haft de pengarna ... alltså är det inte bankens pengar. Varför ska banken få ränta för att den lånar ut pengar som inte är deras? Pengar som inte finns?


Ah, det är väl inget att bråka om, tänker du. Jo, men det är ett mycket stort problem eftersom banken (och jag) inte skapar pengar som täcker räntan. Med vilka pengar ska jag då betala räntan? Du får väl arbeta ihop dem på annat vis då, tänker du, vilken gnällig djävul ...! Ja, det kan hända att jag verkar gnällig, men problemet är ju att det bara finns ca 5-10 % riktiga pengar i omlopp. Resten är skapade genom banklån och är alltså redan reserverade för amorteringarna.


Det här är ett stort problem och som är orsaken till att vi med jämna mellanrum får ekonomiska kriser av olika slag. Vårt ekonomiska system bygger nämligen på att vi hela tiden måste skuldsätta oss mer och mer och mer. Annars spricker uträkningen och pengarna räcker inte till. För när vi amorterar så minskar pengamängden lika mycket ... alltså måste vi öka utlåningen så att vi hela tiden har en lite större utlåning än igår. Om inte, så kraschar systemet med utförsäljningar och konkurser som följd.

Är det smart att ha ett ekonomiskt system med en inbyggd bugg som regelbundet skapar bankkriser och krascher?

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards