Direktlänk till inlägg 24 juni 2011

Fotavtryck och annat

Av Petra - 24 juni 2011 10:54

 

Överallt hör man om dessa gigantiska fotavtryck som påverkar klimatet. Via Världsnaturfondens hemsida kan man kolla hur stora ens egna fötter är. Det finns andra organisationer som har liknande tester, men av alla de som jag har prövat så har jag aldrig lyckats få godkänt - även om jag valt de "bästa" alternativen. Hur kommer det sig? Jo, det beror på att jag bor i Sverige. Bara det faktum gör att jag får en stor andel av mitt fotavtryck från det gemensamma: infratruktur (väg, järnväg, flyg), vård, omsorg och skola. Och den delen är så stor att även om man är "duktig" så klarar man inte testen.


Då måste det vara något inbyggt fel i vår välfärd, med det hör man sällan någon som diskuterar. Varför satsar vi miljarder på att bygga ut vägarna när vi vet att bilen är en miljöbov? Varför satsar vi inte pengarna på järnväg - som är så mycket mer effektivt som transportmedel? Varför satsar vi inte på förebyggande hälsovård? Istället tvingas människor stå i kö för operationer (inte klimatsmart) av olika slag som vi hade kunnat förebygga. Under kötiden äter de smärtstillande för att stå ut.


Om man följer debatten så kan man få för sig att det handlar om att välja vegetarisk mat, byta till miljöbil och att byta elleverantör. Möjligen måste man även isolera och byta fönster. men det handlar om så mycket mer. Vi måste bort från fossilbränsleberoendet och vi måste inse att det gäller alla produkter. Ta miljöbilen som exempel. Där fokuseras endast på de utsläpp som bilen gör när den körs. Ingenting sägs om de utsläpp som krävs för att tillverka bilen. Därför är det mer logiskt att konvertera gamla bilar (som redan är tillverkade) till nya bränslen. Därför behöver vi inte SAAB som det ser ut idag. Däremot behöver vi kunskapen som de anställda besitter, vi behöver lokalerna och infrastrukturen (underleverantörerna) som finns. Vi behöver dem för att bygga klimatsmarta produkter som t.ex vindkraftverk.


Det är också intressant att när man diskuterar olika länders storlek på fotavtrycken så nämns nästan aldrig Kuba. Varför då, kan man undra? Jo, det är nämligen det ENDA landet i världen som lyckats med att ha ett litet fotavtryck samtidigt som man har ett högt index av mänsklig utveckling (HDI). Och det vill medierna inte gärna att vi ska få reda på för det skulle ju kanske förändra vår bild av Kuba ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 17 juli 2015 11:10


Av en del högerskribenter, bloggare och twittrare kan en lätt få bilden att den stora frågan i offentlig sektor är: Vinst eller ej? när det egentligen handlar om något helt annat - och som skribenterna missar med ljusår ... Meningen med offentli...

Av Petra - 5 januari 2015 18:53

Nu är helgerna strax slut och det är dags att ta nya tag på jobbet och i politiken. För mig är det ju lite samma sak, men inte desto mindre, dags att sätta igång och jobba. Som tur var behöver jag inte vara med och planera för något extra val. Istä...

Av Petra - 31 december 2014 15:27

Nu när året nästan är slut är det dags att sammanfatta året som gått. Vad har hänt och vad har inte hänt? Vi börjar med att konstatera att vi alla överlevde supervalåret - och slapp ett extra val. Även om valrörelser är roligt, så är det bäst att h...

Av Petra - 3 augusti 2014 13:15


Nordanstig är en geografiskt komplicerad kommun utan en naturlig central ort. Trots det är Bergsjö utpekad som centralort. Det är också där som kommunhus och KomVux finns. Det borde därför vara enkelt att ta sig dit från alla kommundelar. Så är nu in...

Av Petra - 3 augusti 2014 10:49

Under lördagen deltog Vänsterpartiet på Bergsjödagen i avsikt att informera om vår politik, men även för att samla in pengar till barnen på Gaza.   Därför anordnade vi en vänster-loppis (under parollen Inte till salu.) med allehanda grejor; trehj...

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards