Direktlänk till inlägg 1 februari 2011

Debaclet med kommunalråden i Nordanstig

Av Petra - 1 februari 2011 10:03

 



Jaha, så var gårdagens kommunfullmäktige avklarat. Nu har vi - äntligen - fastlagt den politiska organisationen för kommande mandatperiod. Nu hoppas jag att vi kanske kan börja göra lite nytta istället för att käbbla.


Enligt HT har kostnaden med detta ÖKAT med ca 400 000 kr. Det är såklart en missuppfattning. Den ökade kostnad som 60 % mer kommunalråd innebär balanseras ju till största delen av uteblivna kostnader för de rörliga ersättningar (arvode, ersättning för förlorad arbetsförtjänst o reseersättningar) som annars skulle utgått.


Det finns dock fortfarande vissa frågetecken kvar - trots att jag ställde frågorna så fick jag inte tillfredsställande svar på dem alla - t.ex så menar tjänstemännen att fler kommunalråd kommer innebära en ökad belastning för kansliet (läs: fler anställda/övertidsersättning). Jag menar tvärtom att om de är två kommunalråd så borde de kunna avlasta kansliet ... två arbetar ju mer än en. Jag menar, sitter man på arbetet så får man väl ta fram underlag själv istället för att stjälpa över sådant på kommunsekreteraren.


Sedan har vi också frågan om pensionerna som jag inte alls fick något svar på - med hänvisning till den personliga integriteten(!). Dock kan vi vara säkra på att pensionerna kostar en del extra (pension utgår ju inte till fritidspolitiker utan endast till de som varit kommunalråd).


Det framgick ändå flera intressanta saker i debatten. Sådant som försigått bakom stängda dörrar, mellan partierna under den tid där alla uppvaktade varandra för att se vem som skulle bilda par med vem. Då framkom att Socialdemokraterna uppvaktat Folkpartiet i första hand(!), men att de blev avvisade. Kanske för att de inte ville bilda fyrkant med Miljöpartiet o Vänsterpartiet? Eller hade de någon annan orsak?


Tydligt blev också att Folkpartiet vördsamt betygade den frånvarande Monika Olsson sin aktning - de trodde minsann på hennes förmåga att ensam leda kommunen även om inte hennes egna partikamrater gjorde det(?)


Från både Folkpartiet och Kristdemokraterna kom uttalanden som lät påskina att vi här i Nordanstig nu skulle få diktaturliknande förhållanden eftersom majoriteten var - just i majoritet och därmed alltid skulle kunna räkna med att få igenom sina förslag. Suck! Jag undrar om de sagt likadant om sin egen alliansregering om de fått egen majoritet i riksdagen? Förra perioden måste vi i alla fall haft diktatur i Sverige - enligt Folkpartiets och Kristdemokraternas definition.


Nu tror jag dock att det var mycket snack för publiken. De flesta politiker i Nordanstig har faktiskt kommunens bästa för ögonen - oavsett om man hör till "Nordanstigs bästa" eller inte. Därför är jag övertygad om att vi kommer att kunna arbeta bra under den här perioden - också.


Min förhoppning är att bra förslag - oavsett varifrån de kommer - ska få gensvar hos majoriteten av ledamöterna. För mig är "Nordanstigs bästa" ett sätt att garantera att Centerpartiet inte jävlas genom att rösta ner budgetförslag o.likn Nu har även de makt - och med makt följer ansvar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 17 juli 2015 11:10


Av en del högerskribenter, bloggare och twittrare kan en lätt få bilden att den stora frågan i offentlig sektor är: Vinst eller ej? när det egentligen handlar om något helt annat - och som skribenterna missar med ljusår ... Meningen med offentli...

Av Petra - 5 januari 2015 18:53

Nu är helgerna strax slut och det är dags att ta nya tag på jobbet och i politiken. För mig är det ju lite samma sak, men inte desto mindre, dags att sätta igång och jobba. Som tur var behöver jag inte vara med och planera för något extra val. Istä...

Av Petra - 31 december 2014 15:27

Nu när året nästan är slut är det dags att sammanfatta året som gått. Vad har hänt och vad har inte hänt? Vi börjar med att konstatera att vi alla överlevde supervalåret - och slapp ett extra val. Även om valrörelser är roligt, så är det bäst att h...

Av Petra - 3 augusti 2014 13:15


Nordanstig är en geografiskt komplicerad kommun utan en naturlig central ort. Trots det är Bergsjö utpekad som centralort. Det är också där som kommunhus och KomVux finns. Det borde därför vara enkelt att ta sig dit från alla kommundelar. Så är nu in...

Av Petra - 3 augusti 2014 10:49

Under lördagen deltog Vänsterpartiet på Bergsjödagen i avsikt att informera om vår politik, men även för att samla in pengar till barnen på Gaza.   Därför anordnade vi en vänster-loppis (under parollen Inte till salu.) med allehanda grejor; trehj...

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards