Direktlänk till inlägg 30 januari 2011
I torsdags var jag på kommunhuset för ett informationsmöte om den nya kollektivtrafiklagen som börjar gälla vid nästa årsskifte. Det låter ju knappast upphetsande, eller hur?
Det är kanske därför som få tidningar har skrivit om den. Hade de läst på lite grand så hade de vetat bättre. Idag klagar alla på hur dåligt järnvägstrafiken fungerar. Man skäller på SJ, men det är Trafikverkets fel, eller Veolia, eller någon av de andra tiotals tågoperatörer som finns runt om i landet. Enskilda operatörer som har som syfte att tjäna pengar på att frakta gods och personer via tåg härs o tvärs i landet.
Nu kommer motsvarande utveckling/avveckling på vägarna. All kollektivtrafik ska "sätta resenären i centrum" enligt regeringen. Det betyder att vilket bussbolag som helst kan bestämma sig för att köra en tur på vilken sträcka som helst. Det låter väl bra?
Nja, i teorin kanske. Precis som med allt annat så är det förstås i storstäderna som det kommer bli intressant att köra buss. Du ser, det är meningen att bussbolagen själva ska sätta priset på de turerna som de kör - och det ska gå ihop. Inga extra pengar kommer från kommunen eller staten. Så vem kommer ha intresse av att köra buss i Nordanstig? Antagligen ingen. Möjligen kommer bussbolagen vara intresserade av turerna när de flesta börjar o slutar arbetet. Då finns det kanske flera bussar att välja på. Flera bussar som åker samtidigt och samma sträcka. Hur ska de då locka till sig resenärerna? Jo, då är det tänkt att de ska locka med kaffeservering, underhållning eller varför inte extra benutrymme (det skulle verkligen behövas!).
Problemet är ju fortfarande att det inte kommer öka resandet. Vilken bilist ställer bilen för att det ingår kaffe i bussturen? Samtidigt är det knappast hållbart med, säg 4 bussar, som åker parallellt på en tur som bara fyller EN buss. Men, i borgarnas värld går kaffeservering före ekologisk hållbarhet. Det är förstås inte något att förvånas över. Man kan ju fundera över varför de tror att fikat är så viktigt för bussresenären. Jo, flera resvaneundersökningar visar att bussresenärerna vill ha täta turer, kunna lita på tidtabellen OCH så vill man gärna ha det lite trevligt. Kanske en kaffeautomat i bussen, uppkoppling på tåget (det finns redan) o.s.v Metodfelet består i att man inte frågat de som INTE använder bussen vad deras argument för det är. Jag slår vad om att de flesta bilister skulle kunna gå över till buss, men då krävs:
1. att det finns busslinjer där de bor.
2. att det finns någorlunda täta turer.
och 3. att det är billigare att åka buss än att ta bilen.
För varför i herrans namn skulle en inbiten bilist ta bussen - som är mindre bekväm - om den dessutom kostar mer?
Nej, så är inte fallet får vi veta. Alla resvaneundersökningar indikerar att bussresenären inte påverkas av priset. Det betyder bara att de som använder bussen idag gör det för att de inte har något val. De MÅSTE ta bussen - även om priset stiger.
Enligt den nya lagen ska det bli enklare för resenären - alla bussentreprenörer ska vara tvungna att använda samma betalsystem. Det betyder INTE att du kommer kunna fortsätta använda månadskortet. Nej, som bussentreprenör kan du ju själv sätta pris och då kommer det antagligen vara kontantkort/reskassa eller vad det nu kallas där du bor, som gäller. Det kommer kanske bli dyrare för de som reser ofta. Eller också kommer vi få ett hopplöst "rabatt-system" med klippkort och du åker "tionde gången gratis" (med just det bolaget). I plånboken kommer vi nu behöva ha, förutom alla bankkort och poängkort behöva ytterligare ett gäng med poängkort. Så att man säkert får bonus när man åker buss. Självklart vill man ju ha poängkort från alla företag som kör i närheten, för vem vet, kanske åker man med de i morgon ...
När elmarknaden avreglerades sades att allt skulle bli enklare OCH billigare. Vi skulle SJÄLVA få bestämma vem vi skulle köpa el ifrån. Nu ska vi SJÄLVA få bestämma med vilket bussbolag vi vill åka - i alla fall om vi bor i Stockholm.
Vad händer då med alla de ointressanta linjer och turer? De linjerna där det inte är kommersiellt lönsamt att köra? Jo, där ska förstås kommunen fortfarande ha ett ansvar (tack och lov för det) att se till att det finns trafik.
I bästa fall kommer den här lagen innebära att allt fortsätter som vanligt (för oss resenärer) - i värsta fall blir det kaos.
Jag förbereder mig på kaos och går i ide. Godnatt.