Direktlänk till inlägg 16 augusti 2008

Arbetsmiljölagen - ett lotteri?

Av Petra - 16 augusti 2008 21:35

De allra flesta av oss går omkring och tänker att i Sverige så funkar ju tillsynen arbetsmiljön ganska bra. Vi har arbetsmiljölagar, skyddsombud, Arbetsmiljöverket och en Arbetsmiljödomstol som ska se till att allt står rätt till. Problemet som jag stötte på i våras när jag som nämndeman skulle vara med och döma i ett antal fall som gällde bl.a arbetsmiljön och huruvida änkor skulle få rätt till livränta ... bland annat.


Som nämndeman får du hem materialet i förväg för att läsa in dig på alla fakta i målet. När jag läste det så kändes det helt glasklart! Killen dog ju för faan av sjukdomar som vetenskapen har bevisat är en följd av de skitämnen som de höll på och svetsade och sprayade med på verkstaden där han arbetade. Självklart har änkan rätt till livränta.


När jag kom till domstolen och träffade de andra nämndemännen samt domarna och sekreteraren (som föredrar målen) fick jag där lära mig att det var inte alls så självklart som jag trodde. Det berodde nämligen på vilket datum som han hade anmält arbetsskada. Trots att det fanns läkarjournaler sedan sent 1970-tal och regelbundet fram ända till hans död, så gilldes det liksom inte. Nä, han hade inte anmält sjukdomarna som arbetsskada förrän in på 1990-talet. Det som hände var att det i början av 1990-talet kom en ny Arbetsmiljölag. Den tidigare lagen var från 1970-talet och den var relativt generös när det gäller bedömningen av arbetsskador. Den nya lagen (som kom på 1990-talet) sa att alla arbetsskador som anmäls  efter det datum som den nya lagen träder i kraft, ska bedömas enligt den nya lagen. Den nya lagen är stenhård vad gäller arbetsskada. Kan du inte bevisa att det absolut inte finns något annat som kan ha påverkat ditt tillstånd (ex.vis rökning, övervikt o.s.v.) så har du inte en chans.


I det aktuella fallet fanns en undersökning gjord på arbetsplatsen där man kollade olika gränsvärden vad gäller massor av ämnen. Undersökningen var gjord på 2000-talet och visade att alla värden var under gränserna, d.v.s OK. Vad bevisar detta? Jo, att värdena på 2000-talet var bra. Synd, för då hade grabben redan slutat jobba och var död ...


Hans skador kom till under 1960- 70- och 80-talet. Hur var värdena då? Ja, det är det ingen som vet. Då fanns inget skyddsombud (i alla fall inget som var aktivt nog). Det som hände när personalen fick besvär, var att de fick byta arbetsuppgifter. Grabben det gäller flyttade runt lite här och där. Han jobbade på de flesta avdelningarna på den här verkstaden, men eftersom deras produkter krävde svetsning - som gav dåliga gaser, sprayning av målarfärg - som gav dåliga gaser, och sedan fanns det inte så mycket mer för den som jobbade på golvet. Vad göra? Jo, han teg och led. Tänkte säkert att han var glad att få ha ett jobb överhuvudtaget.


Trots att alla domarna höll med om att det var fel - var vi tvungna att döma avslag. Som domare/nämndeman ska du döma i enlighet med lagen. Att lagen sedan är åt h-e kan inte domarna göra något åt. Det är vi politiker som är de skyldiga. Ja, själv känner jag mig kanske inte så skyldig, men alla de som var med och röstade igenom den nya lagen borde själva få sitta med i sådana här mål för att se vad de har ställt till med.


Vad lär man sig av den här lilla sedelärande historien?

Jo, om du tror att du är utsatt för farliga ämnen på din arbetsplats. Kräv att din arbetsgivare eller ditt skyddsombud genomför en undersökning. Om inte, så får du skylla dig själv eftersom du då inte på bevisa att det var den dåliga luften på arbetet som gjorde dig sjuk.

Så bra är Arbetsmiljölagen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 17 juli 2015 11:10


Av en del högerskribenter, bloggare och twittrare kan en lätt få bilden att den stora frågan i offentlig sektor är: Vinst eller ej? när det egentligen handlar om något helt annat - och som skribenterna missar med ljusår ... Meningen med offentli...

Av Petra - 5 januari 2015 18:53

Nu är helgerna strax slut och det är dags att ta nya tag på jobbet och i politiken. För mig är det ju lite samma sak, men inte desto mindre, dags att sätta igång och jobba. Som tur var behöver jag inte vara med och planera för något extra val. Istä...

Av Petra - 31 december 2014 15:27

Nu när året nästan är slut är det dags att sammanfatta året som gått. Vad har hänt och vad har inte hänt? Vi börjar med att konstatera att vi alla överlevde supervalåret - och slapp ett extra val. Även om valrörelser är roligt, så är det bäst att h...

Av Petra - 3 augusti 2014 13:15


Nordanstig är en geografiskt komplicerad kommun utan en naturlig central ort. Trots det är Bergsjö utpekad som centralort. Det är också där som kommunhus och KomVux finns. Det borde därför vara enkelt att ta sig dit från alla kommundelar. Så är nu in...

Av Petra - 3 augusti 2014 10:49

Under lördagen deltog Vänsterpartiet på Bergsjödagen i avsikt att informera om vår politik, men även för att samla in pengar till barnen på Gaza.   Därför anordnade vi en vänster-loppis (under parollen Inte till salu.) med allehanda grejor; trehj...

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards